ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2015

Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος. Συνέντευξη σε δημοσιογράφο Κυπριακής Τηλεόρασης ( ΡΙΚ 1) Ερωτήσεις από τηλεθεατές και απαντήσει από τον Μητροπολίτη



Η μετάνοια ελευθερώνει και μας δίνει αλήθεια.Ο ίδιος ο Κύριος είπε «…γνώσεσθε την αλήθεια και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς».
Είναι η μόνη στιγμή που είναι 100% δική μας.Αποκαλύπτουμε την ίδια την ζωή μας.Είναι η  δική μας η ζωή.Η μετάνοια συναντά την συγχώρεση.
Η καρδιά γεννάει  επιθυμίες.Ο νούς γεννάει λογισμούς.Εάν αυτά (επιθυμίες και λογισμοί) δεν φιλτραριστούν από τις εντολές τους Θεού,τότε εκστομίζονται και υλοποιούνται ως αμαρτίες.
Για τις αμαρτίες μας μετανοούμε. Προσευχόμαστε εξομολογούμενοι προς τον Κύριό μας τις αμαρτιές μας.Όχι στον εαυτό μου,κάνοντας αυτοκριτική (είμαι εγωϊστής,είμαι απαράδεκτος,στεναχώρεσα εκείνον κλπ).Προσευχή σημαίνη ευχή προς τον Χριστό.΄Εχει την λέξη «προς» μπροστά. Προ+σευχή: «Θεέ μου συγχώρσέ με που μίλησα έτσι στον ….Νίκο,που απάντησα άσχημα στον…Γιώργο.που σκέφθηκα αμαρτωλά για εκείνο το πράγμα.Συγνώμη που με την εγωπάθειά μου δημιούργησα πρόβλημα κλπ»


Ερώτηση.΄Όταν κάποιος μου κάνει κακό πρέπει εγώ να μετανοήσω ή εκείνος που με έβλαψε;
Απάντηση:Πολύ καλή ερώτηση.Όταν κάποιος με προκάλεσε θλίψη,θυμόν ,αντιπαλότητα,αντιπαράθεση μέσα μας.Εάν θέλω να καθαρίσω την πικρία και τον πόνο τον δικαιολογημένο που με προκάλεσε  ο άλλος,τι πρέπει να κάνω;
Ενώνω το όνομα εκείνου που με έβλαψε με το όνομα του Ιησού Χριστού.
«Κύριε Ιησού Χριστέ συγχώρεσε τον…Γιώργο,συγχώρεσε κι εμένα αν φταίω και εγώ».Αυτό το συνέστηνε ο Γέρων π.Ιάκωβος Τσαλίκης και ο Αγιος Πορφύριος, νέοι σύγχρονοι ΄Αγιοι.΄Ετσι καταλαγιάζει η πίκρα μας μέσα. Αν δεν υποχωρεί να δίνουμε τα ονόματα σε Ιερείς που λειτουργούν. Μετά  η πίκρα γίνεται συγχωρετικότητα και μετά Αγάπη. Πρέπει να εξομολογηθούμε αυτή την κατάσταση και μετά  να αγωνισθούμε να συμφιλιωθούμε.

Ερώτηση:Η εκκλησία λέει να μην είμαστε εγωϊστές.Ο εγωϊσμός των Παλαιστινίων και Εβραίων να μην δεχθούν τον Χριστό.Σήμερα το « οδούς αντί οδόντα» μεταξύ Παλαιστινίων και Εβραίων είναι σωστό;
Απάντηση:Η Ορθοδοξία είναι για όλο τον κόσμο.Προτείνεται σε όλα τα έθνη και για όλους τους ανθρώπους.Εφαρμόζεται ως παράδοση  σε εμάς.
Το Ισλάμ,ο Ιουδαϊσμός,που δεν υπάρχει Καινή διαθήκη,υποστηρίζουν την εκδίκηση.Πρέπει να εφαρμοσθεί το «οδούς αντί οδόντα».Αυτά που λέμε εμείς τώρα είναι εφαρμοσμένα.Υπάρχουν άνθρωποι που τα εφάρμοσαν. Ο΄Αγιος Παϊσιος, ο Άγιος Πορφύριος και μάλιστα στην εποχή μας.Το Ευαγγέλιο είναι εφαρμοσμένο.Η Μετάνοια και η συγχωρητικότητα έχουν μία απήχηση.

Κάποιος Τούρκος αλλά καλός,μορφωμένος άνθρωπος, μου είπε.΄Όταν εσύ ήλθες σε συναίσθηση είχες ένα δρόμο και μερικούς αγίους να πάρεις ένα δρόμο.Εγώ,έλεγε ο Τούρκος,δεν έχω δρόμους.Κυττάζω πίσω δεν έχω τίποτε να ιδώ.
Εμείς,επομένως έχουμε τις γέφυρες εκεί,στους Αγίους μας,στην παράδοσή μας.Εκεί να ρίξουμε το βλέμμα μας να πάρουμε  δύναμη και να  αγωνισθούμε.

Ερώτηση.Υπάρχουν καλά και κακά δαιμόνια.
Απάντηση.Καλά δαιμόνια δεν υπάρχουν.Υπάρχουν αγαθοί΄Αγγελοι και όλα τα δαιμόνια είναι κακά.
Ερώτηση.Λησμονώ αλλά δεν συγχωρώ.Νομίζω πρέπει να ισχύει αυτό,να μην ξεχάσω τους Γερμανούς  τι έκαναν,αλλά και τους πολιτικούς που  έκαναν αυτό το κακό σήμερα στον κόσμο,π.χ. στην Ελλάδα (οικονομική κρίση κλπ).
Απάντηση.Ο Δαβίδ ήταν μεγάλος αμαρτωλός και φονέας και μοιχός.Μετά έγινε ΄Αγιος.
Εμείς μπορεί να μην έχουμε μεγάλες αλλά μικρές αμαρτίες.Πρέπει να αξιοποιώ αυτή την μικρή αμαρτία.Να μετανοήσω και να την έχω συνέχεια στον νού μου να μην την ξανακάνω.Η Μάνα μου μου είπε «Γιέ μου πρόσεχε να μη ..γείρεις,δηλ.να μην πάρουν τα μυαλά μου αέρα»,όταν έγινα Δεσπότης.Επομένως να μην ξεχνώ αλλά να μετανοώ  και να είμαι  σε εγρήγορση να μην ξανασυμβούν.

Υπάρχουν και οι πνευματικοί νόμοι. ΄Ο,τι σπείρουμε  θα θερίσουμε.Παλιά εάν έβλεπαν μια οικογένεια που έκανε φονικό και δεν μετάνοιωσε έλεγαν,μην πάρεις απλό εκεί  γυναίκα.΄Εκαναν φονικό,αλλά δεν άλλαξαν μυαλό,δεν μετάνοιωσαν.΄Η το αντίθετο πάλι.΄Εκαναν  φονικό αλλά μετάνοιωσαν,υπάρχει και Θεός και συγχώρεσε.
Επομένως δεν θα συνεχισθεί στα παιδιά μας,δεν θα υπάρξει συνέχεια,δεν θα υπάρξει κληρονομικότητα.
Κληρονομικότητα είναι κυταρική μνήμη (πάθη,ζήλειες,φιλοχρηματίες,φιλοδοξίες κλπ) αυτό αποθηκεύεται έως ότου βρεθεί κάποιος να κάνει  μετάνοια συνολική.Κληρονομούνται και τα τάλαντα,δηλαδή και οι καλοσύνες. Η Μάνα μου  προσέυχονταν και έλεγε:« Αρχάγγελε ,έλεγε για το παιδί της,στην ομορφιά,στην δύναμη,στην εργατικότητα,στην φιλοξενία,δώσε να πάρει από μένα».΄Ισως αυτό να φαίνεται εγωϊστικό,αλλά δείτε τι έλεγε παρακάτω: « Στην καλοσύνη,στην αγάπη,στην ψυχική ομορφιά,στην εργατικότητα, να πάρουν από τον Πατέρα τους».Βλέπετε κάποιος να είναι απότομος. Σιγά σιγά στα 50 της  η Μάνα μου πήρε απόφαση να αγωνισθεί και στη συνέχεια πήρε το χάρισμα να μας διδάσκει και να λέει ποια είναι τα καλά τα δικά της και ποια τα καλά του Πατέρα μας και μας συμβούλευε πώς να προσευχόμαστε κλπ. Οι παλιοί,οι γονείς μας είχαν καθαρή ζωή,είχαν  συνέπεια στην παράδοση.

Η άδικη κατάρα επιστρέφει πίσω σε εκείνον που την έδωσε.Ο λαός λέει όποιος άνοιξε λάκκο σε άλλον έπεσε ο ίδιος μέσα.

Ερώτηση.Κάποτε ρώτησε ένας συγγενής μου.Αφού ετούτη η ζωή είναι πρόσκαιρη και η άλλη αιώνια,γιατί για ένα αμάρτημα να πάμε αιώνια στην  κόλαση;
Απάντηση.Ένας που μετάνοιωσε ολίγον θα έχει ολίγην  συμμετοχή στην  δόξαν και την χαράν  της αιωνιότητος.Ποικίλη η συμμετοχή εις την Χάρην και εις την άλλην ζωήν.Η δικαιοσύνη του Θεού μέχρι και την Δευτέρα παρουσία του Χριστού είναι ΑΝΟΙΚΤΗ. Μπορεί κάποιος να μην εξομολογήθηκε.Μπορεί να μετάνοιωσε λίγο αλλά δεν εξομολογήθηκε.
Μπορούμε αυτόν να τον βοηθήσουμε με τις ελεημοσύνες, με τα μνημόσυνα, με την προσευχή μας.
Πέθανε η αδελφή μου. Στο μνημόσυνο είπα στα παιδιά της. «Η Μάνα σας είχε νυκτερινή ζωή.Την νύκτα διάβαζε ονόματα.Τα έβαζε στο ασανσέρ της προσευχής και τα ανέβαζε στο  ρετιρέ του Χριστού,όπως έλεγε η ίδια».
«Γνώσεσθε την αλήθεια  και  η αλήθεια ελευθερώσει ημάς».Αλήθεια εδώ είναι η μετάνοιά μας ,η ειλικρινής  με το εαυτό μας,που θα μας ελευθερώσει.
Ερώτηση:Έπρεπε  να γίνει ο αφορισμός στον Ανδρέα (τον θεολόγο που είπε βαριά πράγματα για τον Αρχιεπίσκοπο και για την Θρησκεία μας).
Απάντηση.Αφορισμός σημαίνει είναι στερημένος από την συμμετοχή στα μυστήρια.Προσεύχομαι για τον Ανδρέα να μετανοήσει διότι είπε πράγματα που έβλαψε ένα κομμάτι του Λαού του Θεού.Τότε και εμείς θα τον συγχωρέσουμε.
Ερώτηση από την Δημοσιογράφο.Έπρεπε να φθάναμε Πανιερώτατε στον αφορισμό;
Απάντηση.Προηγήθηκε συζήτηση σε  επιτροπή που ορίσθηκε από τον Μακαριώτατο.Καταφέρθηκε, ως Θεολόγος,κατά του Αρχιεπισκόπου.Και ο Αρχιεπίσκοπος όρισε 5μελή επιτροπή ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ,αν και μπορούσε μόνο ένας Αρχιερέας να προβεί σε αφορισμό.Είπε φοβερό πράγμα «……. μέσα στην Εκκλησία υπάρχει Χριστός,αλλά μέσα στο δισκοπότηρο δεν υπάρχει……». Είπε ότι ο άνθρωπος είναι στην μήτρα της γυναίκας από τον 3ο μήνα και όχι από της συλλήψεως.Και πολλές  γυναίκες τον άκουσαν και έκαναν έκτρωση!Φοβερόν πράγμα.Κατά την άποψή  μου προσπάθησε να Θεολογήσει με  επιστημονικές γνώσεις.Αυτό δεν φθάνει.
Ακροβατούσε στην προσπάθεια να Θεολογήσει χωρίς  την Θεολογία της Εκκλησίας μας και την  Πατερική  εμπειρία.Εγώ θέλω και περιμένω να έλθει ο Ανδρέας να τον κοινωνήσω.Να μετανοήσει και να αρθεί ο αφορισμός του.
Ερώτηση.Γιατί να εξομολογηθεί,δεν αρκεί η προσωπική του μεταμέλεια;
Απάντηση.Η αμαρτία μου δεν είναι προσωπική μου υπόθεση αλλά και εκκλησιαστική υπόθεση.Ο Χριστός είπε « αν τινών αφίετε τας αμαρτίας αφίενται αυτοίς,αν τινών κρατείτε κεκράτηντε».Αυτό το δικαίωμα το έδωσε στους Αποστόλους και στους διαδόχους μέχρι και σήμερα.
Οι Κύπριοι έχουν τακτικόν βαθμόν εξομολογήσεως.Εκπλήσσονται οι ΄Ελληνες γι αυτήν την προσέλευση των Κυπρίων στην εξομολόγηση.Συνετέλεσε και το΄Αγιον΄Ορος αλλά και τα Μοναστήρια μας στην Κύπρο και οι καλοί Ιερείς μας,οι διακριτικοί.
Η προσωπική μετάνοια,η Θεία εξομολόγηση και τρίτο στάδιο η συμμετοχή μου στο αναστημένο σώμα του Χριστού,στην Θεία Κοινωνία.Επομένως,τακτικοί  στην μετάνοια,εξομολόγηση και θεία Κοινωνία. Τι λέει ο Ιερέας «…Μεταλαμβάνει ο δούλος του Θεού,εις άφεσιν αμαρτιών και εις ζωήν αιώνιον». Και έτσι έρχεται η Θεία Κοινωνία που τα καθαρίζει΄ΟΛΑ.

Επομένως η εξομολόγηση χρειάζεται και για τα εν γνώσει και τα εν αγνοία,τα υπολανθάνοντα αμαρτήματα.

Πολλές φορές αναπτύσσουμε το λογικό  μέρος της ψυχής και  έτσιτσιατρόφισε το νοερόν μέρος της ψυχής μας.
Ο Πνευματικός παίζει και τον ρόλο του Κατηχητή στις μέρες μας.

Μία  τηλεθεάτρια:Πανιερώτατέ μοι,όταν προσεύχομαι στον Θεό πιστεύω ότι  με ακούει και συγκινούμαι γι αυτό.

Μία άλλη τηλεθεάτρια :Μου αρέσει πολύ ο λόγος του Πανιερωτάτου, αλλά  και να θέλεις να αγιάσεις δεν σε αφήνουν. Αυτά που λέει ο Πανιερώτατος δεν ισχύουν σήμερα. Αυτά υπήρχαν κάποτε (μετάνοια,συγχώρεση,εξομολόγηση),σήμερα δεν ισχύουν.Ο άλλος οδηγεί στον δρόμο νευριάζει και αρχίζει να σε βρίσει κλπ.Οι λέξεις  μετάνοια,εξομολόγηση και μεταλαμβάνω αρχίζουν να χάνονται.Ο λόγος αυτός έπρεπε να γίνεται  καθημερινά στα σχολεία και στις οικογένειες.Εγώ έτσι νομίζω.
Απάντηση.Αυτό που εξέπεμψε αυτή η κυρία είναι πολύ αληθινό.Παρότι είπε σκληρές λέξεις,ότι δηλ. χάθηκε  η μετάνοια,η εξομολόγηση,η συγχώρεση κλπ.Υπάρχει μια αλήθεια,χρειάζεται  με πρακτικό τρόπο  να μετανοήσουμε.Πρακτική της μετάνοιας δηλαδή.
Μετάνοια όχι θεωρητική,νοητική,αλλά πρακτική,στην καθημερινή μας ζωή,στην πράξη.

Οι άνθρωποι να είναι μέσα στην Εκκλησία και να ζούνε την ζωή τους.Αρκεί να είναι μέσα στην χάρη της Εκκλησίας.Στο περιβάλλον,στο πνεύμα της Ορθοδόξους Εκκλησίας μας και να αγωνίζονται.

(Η συνέντευξη δόθηκε  σε δημοσιογράφο του ΡΙΚ1.Οι σημειώσεις έγινα απομαγνητοφωνόντας την συζήτηση,5 Νοε.2015)


Η φωτογραφία προφίλ του χρήστη ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΜΟΥΝΤΖΟΥΡΗΣ
smountzouris@gmail.com   " 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου