ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2014

Αύξηση της απασχόλησης στο λιανεμπόριο τροφίμων

ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΙΕΛΚΑ

02/09/2014
Αύξηση της απασχόλησης κατά 1,3% το 2013 παρά την οικονομική ύφεση παρατηρείται στο Λιανεμπόριο Τροφίμων, όπως αναφέρει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει ότι το λιανεμπόριο τροφίμων εν μέσω της έντονης οικονομικής ύφεσης αποτελεί έναν από τους ελάχιστους κλάδους της οικονομίας που διατηρεί την απασχόληση στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα από την επεξεργασία των στοιχείων απασχόλησης που παρέχει σε τριμηνιαία βάση η ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει ότι παρόλο που από το 2012 έως το 2013 η απασχόληση στην Ελλάδα έχει μειωθεί κατά 4,92%, στο λιανεμπόριο καταστημάτων τροφίμων την ίδια περίοδο η απασχόληση παρουσιάζει αύξηση κατά 1,28%, δηλαδή περίπου 2.500 περισσότερες θέσεις εργασίας.

Όπως φαίνεται και στον Πίνακα 1, το λιανεμπόριο τροφίμων παρουσιάζει αύξηση στην απασχόληση το 2013 κατά 1,28% σε σχέση με το 2012, ενώ την ίδια περίοδο συνολικά το λιανεμπόριο παρουσιάζει μείωση 0,44% η οποία συγκρατείται από το λιανεμπόριο τροφίμων, καθώς ο δείκτης του λοιπού λιανεμπορίου παρουσιάζει μείωση κατά 3,27%. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι συνολικά χονδρικό και λιανικό εμπόριο παρουσιάζει μείωση 5% από το 2012 στο 2013.
Εξαιτίας της αύξησης που παρουσιάζει την τελευταία 4ετία το λιανεμπόριο τροφίμων και της ταυτόχρονης μείωσης των άλλων εμπορικών κλάδων, πλέον η απασχόληση του λιανεμπορίου τροφίμων αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% της απασχόλησης του λιανικού εμπορίου και το 31% συνολικά του λιανικού και χονδρικού εμπορίου. Παράλληλα, ενώ η άμεση απασχόληση στο λιανεμπόριο τροφίμων το 2010 αντιπροσώπευε το 4,37% της Ελληνικής αγοράς εργασίας, πλέον αντιπροσωπεύει το 5,57%, ξεπερνώντας κλάδους όπως είναι οι Κατασκευές, οι Μεταφορές και η Υγεία.
Η αύξηση αυτή είναι αποτέλεσμα δύο κυρίως παραγόντων, πρώτον της ανάπτυξης και εξυγίανσης των δικτύων του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων (κυρίως νέα καταστήματα σουπερ μάρκετ από τις μεγάλες αλυσίδες του κλάδου, αλλά και αναβάθμιση του δικτύου με νέες τεχνολογίες, συστήματα κλπ) και δεύτερον από την απελευθέρωση των καναλιών πώλησης συγκεκριμένων προϊοντικών ομάδων (π.χ. απελευθέρωση της αγοράς βρεφικού γάλακτος, καπνού και τύπου, νέα υγειονομική διάταξη) η οποία δημιούργησε αυξημένες ανάγκες απασχόλησης για προσωπικό στις εταιρείες του κλάδου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ανεπτυγμένα δίκτυα προκαλούν επιπλέον νέες επενδύσεις στην οργάνωση, μηχανογράφηση και συντήρηση του δικτύου, προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγικότητα των επιχειρήσεων, οι οποίες με τη σειρά τους προκαλούν νέες ανάγκες προσωπικού. Επίσης η αύξηση της απασχόλησης έρχεται ενάντια στις πιέσεις που ασκεί η μείωση των πωλήσεων στον κλάδο η οποία για το ίδιο διάστημα έχει δείξει μειώσεις της τάξης του 9%.
Αυτή η εξέλιξη φαίνεται πως γίνεται πλέον αντιληπτή και από το ευρύ κοινό. Τα στοιχεία της πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα δείχνει ότι οι καταναλωτές σε ποσοστό 75% θεωρούν ότι τα σουπερμάρκετ προστατεύουν τις θέσεις εργασίας περισσότερο από τους άλλους κλάδους της οικονομίας έναντι 70% την προηγούμενη χρονιά (σχήμα 2).
Ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών – σχεδόν 80%, 4 στους 5 – θεωρεί ότι τα σουπερμάρκετ λόγω των πανελληνίων δικτύων καταστημάτων που έχουν αναπτύξει συνεισφέρουν στην ενίσχυση της περιφέρειας και στην αποκέντρωση, αντικατοπτρίζοντας έτσι την αυξανόμενη σημασία που έχει η προσφερόμενη απασχόληση στις ημιαστικές και αγροτικές περιοχές της χώρας.



ΠΗΓΗ : "  ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ    " 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου