ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2014

Η νέα εποχή στην ενημέρωση και την επικοινωνία

Εφημερίδα των Συντακτών
efimerides2

02/09/14ONLINE ΕΚΔΟΣΗ

Η νέα εποχή στην ενημέρωση και την επικοινωνία

Τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης αποτελούν ισχυρή εξουσία και η 
λειτουργία τους εμπεδώνει στο κοινό, κοινωνικές αξίες, νοοτροπίες και συμπεριφορές που διαμορφώνουν καταλυτικά την κοινωνική και πολιτική ζωή.
        
 
konstantinos-asimakopoulos
Του Κωνσταντίνου Ασημακόπουλου*

Εσχάτως, μερίδιο από αυτή την «πίτα» της εξουσίας διεκδικούν τα διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης, τα blogs και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Και τα τρία χαρακτηρίζονται από την αμεσότητα, την αλληλεπίδραση με το κοινό, που πολλές φορές αποτελούν την πηγή, αλλά και τον αντικομφορμισμό.

Και τα τρία χρησιμοποιούνται από ποικίλους πομπούς και για διάφορους σκοπούς. Από εξτρεμιστικές οργανώσεις, όπως το Ισλαμικό Κράτος, έως κοινότητες απλών πολιτών. Άλλοτε για λόγους προπαγάνδας και άλλοτε για αυτοοργάνωση και διάδοση μηνυμάτων.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εξαπλώνονται με ραγδαίους ρυθμούς σε ολοένα και περισσότερους χρήστες, οι οποίοι μπορούν να οργανώνουν από δίκτυα επικοινωνίας έως πολιτικά κινήματα σε ελάχιστο χρόνο, με μηδαμινό κόστος.
Αυτό είναι ιδιαίτερα αξιοπρόσεκτο, ειδικά εάν λάβουμε υπ' όψιν ότι το ραδιόφωνο, ένα από τα πιο παραδοσιακά ΜΜΕ, χρειάστηκε σχεδόν 40 χρόνια ώσπου να καταφέρει να διεισδύσει σε 50 εκατομμύρια νοικοκυριά. Όμως, γιατί συμβαίνει αυτό;
Από τη μία η ξύλινη γλώσσα που αναμεταδίδεται μέσω των ΜΜΕ στο σύνολό τους, σε συνδυασμό με το λαϊκισμό που κυριαρχεί στη δημόσια σφαίρα καθώς και τον εύκολο εντυπωσιασμό οδήγησαν το κοινό στη στροφή προς μια πιο «αντισυμβατική» ενημέρωση που προσφέρουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα εκατοντάδες blogs, τα οποία στην πλειονότητά τους υποστηρίζονται από το φαινόμενο της «δημοσιογραφίας των πολιτών» (citizen journalism).
Έτσι, τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των διαδικτυακών ΜΜΕ αυξάνεται σταδιακά, ενώ ακόμη και οι μεγαλύτερες εφημερίδες ανά τον κόσμο εκτός από την έντυπη έκδοση διατηρούν και ηλεκτρονική, ακολουθώντας αυτή την τάση.
Επιπλέον πολλές φορές τα μηνύματα που επικοινωνούνται μέσω του διαδικτύου θέτουν ή αλλάζουν την ατζέντα της ενημέρωσης και γίνονται ακόμη και κοινωνικά φαινόμενα.
Από την άλλη, τα παραδοσιακά ΜΜΕ αποδεικνύονται πολύ σκληρά για να πεθάνουν.
Όπως εκτιμούν ειδικοί ερευνητές σε θέματα ΜΜΕ, εάν πάψουν να κυκλοφορούν εφημερίδες θα επέλθει ένα καίριο πλήγμα στην ίδια τη δημοκρατία, καθώς τα ελάχιστα έσοδα που λαμβάνουν οι ενημερωτικές ιστοσελίδες από τη διαφήμιση είναι αδύνατον να χρηματοδοτήσουν την ερευνητική δημοσιογραφία που ασκεί τον έλεγχο σε κυβερνήσεις και ηγεσίες.
Ένα ακόμη γεγονός το οποίο ενισχύει τον έντυπο Τύπο είναι πως οι πολίτες δεν αποδέχονται να πληρώσουν συνδρομές για να διαβάσουν online εφημερίδες, όπως έχει αποδειχτεί στην πράξη.
Η αλματώδης αύξηση της διεισδυτικότητας του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ώθησαν τον κλάδο της επικοινωνίας να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της νέας εποχής, καθώς το διαδίκτυο μετατρέπεται σε σημαντικό μέσο που όχι μόνο είναι αδύνατον να αγνοηθεί, αλλά εν πολλοίς αποτελεί μονόδρομο.
Φυσικά κάθε αλλαγή χρειάζεται χρόνο για να φτάσει στην ωρίμανσή της. Ωστόσο, σε μια περίοδο γενικευμένης αμφισβήτησης σε καθετί παλαιό, όπως αυτή που διανύουμε, στόχος αυτής της λειτουργικής επανάστασης πρέπει να είναι η ενίσχυση της δημοκρατίας.
* Επικοινωνιολόγος

ΠΗΓΗ : "  http://www.efsyn.gr    " 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου