Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για το Ηλεκτρονικό Εισιτήριο
Από
την Πέμπτη 5 Οκτωβρίου, με εντολή του υπουργού
Μεταφορών, σταμάτησε η έκδοση χάρτινων
εισιτηρίων για τα Μέσα Μαζικής Συγκοινωνίας της Αθήνας. Αυτό
σημαίνει ότι όλοι όσοι αγοράζουν από εδώ και πέρα εισιτήρια ή κάρτες για το μετρό,
το τραμ, τον ηλεκτρικό ή τα λεωφορεία και τρόλεϊ του ΟΑΣΑ, θα πρέπει να προμηθευτούν τον νέο τύπο
κομίστρου. Ιδού όσα πρέπει να ξέρετε.
Χρηστικές
πληροφορίες για τα ηλεκτρονικά εισιτήρια και κάρτες
Τα νέα «έξυπνα» εισιτήρια του ΟΑΣΑ αποτελούνται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket) και την απρόσωπη και προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα (απρόσωπη και προσωποποιημένη ATH.ENA Card). Το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα τέθηκαν στη διάθεση του επιβατικού κοινού τον Φεβρουάριο. Αντίστοιχα, η προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα κυκλοφόρησε πρόσφατα.
Η έκδοση της προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας γίνεται ήδη σε ορισμένους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού, όπως, στους σταθμούς Σύνταγμα, Αγ. Μαρίνα, Δ. Πλακεντίας, Ελληνικό, Ανθούπολη, Πειραιάς, Κηφισιά, Ομόνοια και Αττική (οι σταθμοί εμπλουτίζονται συνεχώς), σε δυο σταθμούς του τραμ (Αγ. Φωτεινή και Σύνταγμα) και στο εκδοτήριο της Ο.ΣΥ. στην Όθωνος(Πλ. Συντάγματος).
Το πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο (ATH.ENA Ticket) και η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (απρόσωπη ATH.ENA Card)απευθύνονται, κυρίως, στους μεμονωμένους και όχι στους συστηματικούς επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Η διάθεση του πολλαπλού «έξυπνου» εισιτηρίου και της απρόσωπης «έξυπνης» κάρτας γίνεται, προς το παρόν, με προϊόντα αξίας άνω των 4,5 ευρώ. Δηλαδή, κάποιος δεν μπορεί να τα προμηθευτεί, την πρώτη φορά, με το ενιαίο εισιτήριο των 1,4 ευρώ. Ωστόσο, μετά μπορεί να κάνει επαναφόρτιση με 1,4 ευρώ. Η κύρια διαφορά μεταξύ τους είναι ότι η απρόσωπη «έξυπνη» κάρτα αποθηκεύει και χρηματική αξία.
Αντίστοιχα, η προσωποποιημένη «έξυπνη» κάρτα (προσωποποιημένη ATH.ENA Card), η οποία απευθύνεται στους συστηματικούς χρήστες των ΜΜΜ, υποκαθιστά, μεταξύ άλλων, τις υφιστάμενες μηνιαίες, τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες και ετήσιες κάρτες του ΟΑΣΑ και τις κάρτες των ειδικών κατηγοριών επιβατών. Για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ, την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο και η εισαγωγή ενός 8ψήφιου κωδικού. Ο δικαιούχος μειωμένης ή δωρεάν μετακίνησης θα πρέπει να προσκομίζει και το σχετικό αποδεικτικό του δικαιώματος.
Ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket ) και απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (απρόσωπη ATH . ENACard )
Στo ηλεκτρονικό εισιτήριο και στην ηλεκτρονική απρόσωπη κάρτα, ο επιβάτης μπορεί να προμηθευτεί προϊόντα, όπως: Το πακέτο των 10 + 1 εισιτηρίων (το 1 εισιτήριο είναι δωρεάν), το ημερήσιο εισιτήριο των 4,5 ευρώ, το πενθήμερο εισιτήριο των 9 ευρώ, το τουριστικό εισιτήριο των 3 ημερών για όλα τα μέσα (περιλαμβάνει 1 διαδρομή από και προς το αεροδρόμιο) των 22 ευρώ, τα εισιτήρια προς το αεροδρόμιο, κτλ.
Η διαδικασία έκδοσης προσωποποιημένης κάρτας αναλυτικά:
Για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει:
-επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ,
-την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο,
-εισαγωγή 8ψήφιου κωδικού.
Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ, το όνομα, το επώνυμο καθώς και το μήνα και έτος γέννησης. Στη συνέχεια προχωρά σε επιβεβαίωση της ταυτότητας του επιβάτη, ο οποίος εισάγει τον 8ψήφιο κωδικό ασφαλείας. Τέλος, ο εκδότης προχωρά σε λήψη φωτογραφίας του επιβάτη (μέσω της φωτογραφικής μηχανής που διαθέτει το ΤΕΚ ή μέσω σάρωσης προεκτυπωμένης φωτογραφίας) και εκδίδει την έξυπνη κάρτα. Κατά τη διαδικασία έκδοσης της κάρτας το σύστημα παράγει και αποθηκεύει στη βάση δεδομένων το hashed value που προκύπτει από το συνδυασμό ΑΜΚΑ και κωδικού, καθώς και τον μήνα και έτος γέννησης.
Τι αλλάζει στην ουσία;
Στην παρούσα φάση εφαρμογής του νέου συστήματος, τα είδη των εισιτηρίων και καρτών δεν αλλάζουν. Αλλάζει το μέσο που χρησιμοποιείται, και από χάρτινο γίνεται ηλεκτρονικό για να παρέχει ευελιξία στην χρήση και στην αγορά διαφορετικών τύπων κομίστρου και μελλοντικά να επιτρέπει τη δημιουργία νέων προϊόντων, προσφορών κ.λπ. Το σύστημα ηλεκτρονικού κομίστρου υποστηρίζει δύο κατηγορίες προϊόντων:
-Προϊόντα χρονικής διάρκειας, όπως είναι π.χ. το εισιτήριο €1,40 με διάρκεια 90 λεπτά της ώρας, η παλαιού τύπου μηνιαία κάρτα με ονομασία προϊόν 30 ημερών, η ετήσια κάρτα με διάρκεια ισχύος 365 ημέρες κ.λπ
-Αποθηκευμένη αξία (ευρώ), την οποία χρησιμοποιούμε ως ηλεκτρονικό πορτοφόλι από το οποίο αφαιρείται η αξία μιας διαδρομής (π.χ. απλή διαδρομή αξίας €1,40 ή €0,90 ή μιας απλής διαδρομής αεροδρομίου με λεωφορείο ή μετρό).
Τι να προτιμήσω, ATH.ENA Card ή πολλαπλό εισιτήριο;
Η βασική διαφορά στη χρήση του πολλαπλού εισιτηρίου και της ATH.ENA Card έγκειται στο ότι το πολλαπλό εισιτήριο μπορεί να φορτιστεί μόνο με προϊόντα μικρής χρονικής διάρκειας (π.χ. εισιτήρια 90 λεπτών-μιας διαδρομής, ημερήσιο, 5ήμερο, τουριστικό κ.α.) και έχει περιορισμένη διάρκεια ζωής, ενώ η ATH.ENA Card μπορεί να φορτιστεί ταυτόχρονα και με προϊόντα χρονικής διάρκειας, κυρίως μεγάλης διάρκειας (π.χ 30, 90, 180 ή 365 ημερών), ή μικρής (π.χ. εισιτήριο αεροδρομίου κ.α.) και με χρήματα, ώστε να λειτουργεί και ως ηλεκτρονικό πορτοφόλι. Επομένως, η επιλογή μεταξύ ATH.ENA Card προσωποποιημένης και ανώνυμης και πολλαπλού εισιτηρίου είναι θέμα των συνηθειών μετακίνησης που έχετε και ποια προϊόντα κομίστρου είναι πιο κατάλληλα για τις μετακινήσεις σας. Αν είστε καθημερινός / τακτικός χρήστης ή δικαιούχος μειωμένου, τότε η προσωποποιημένη κάρτα είναι η σωστή επιλογή για εσάς. Αν είστε συχνός ή περιστασιακός χρήστης, διαλέξτε ανάμεσα στην προσωποποιημένη και την ανώνυμη. Αν πάλι είστε επισκέπτης στην Αθήνα ή σπάνια μετακινείστε με αστική συγκοινωνία προτιμήστε το πολλαπλό εισιτήριο.
Πού επικυρώνουμε;
Τα επικυρωτικά των χάρτινων εισιτηρίων είναι ίδια σε όλα τα συγκοινωνιακά μέσα. Όταν επικυρώνουμε χάρτινο εισιτήριο, το εισάγουμε στη σχισμή του επικυρωτικού μηχανήματος, οπότε εκτυπώνεται πάνω του η ημερομηνία και η ώρα επικύρωσης και ξεκινά η περίοδος ισχύος του. Αντίθετα, τα επικυρωτικά του ηλεκτρονικού κομίστρου (πολλαπλό εισιτήριο, ATH.ENA Card) διαφέρουν ανάλογα με τα συγκοινωνιακά μέσα. Στα λεωφορεία, τα τρόλλεϋ και το τραμ είναι μπλε χρώματος με οθόνη και οπτικό αναγνώστη, του οποίου η θέση σηματοδοτείται με 4 καμπύλες γραμμές. Στο μετρό ο μηχανισμός επικύρωσης βρίσκεται στις πύλες εισόδου-εξόδου των σταθμών και η επικύρωση του ηλεκτρονικού κομίστρου στον οπτικό αναγνώστη, δίνει εντολή στην πύλη να ανοίξει. Η επικύρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου γίνεται ανέπαφα, απλώς περνώντας το σε απόσταση λίγων εκατοστών από τον οπτικό αναγνώστη του έξυπνου επικυρωτικού μηχανήματος, οπότε καταγράφεται σε αυτό η ώρα της πρώτης επικύρωσης, όπως και των υπολοίπων μέχρι την λήξη ισχύος του. Επιπλέον, όταν επικυρώνουμε, στην οθόνη του επικυρωτικού εμφανίζεται ο υπολειπόμενος χρόνος μέχρι την λήξη ισχύος του ηλεκτρονικού κομίστρου. Επομένως, το μηχάνημα δεν επικυρώνει μόνο, αλλά και πληροφορεί. Στο νέο σύστημα, η έναρξη ισχύος του ηλεκτρονικού κομίστρου ξεκινά με την επικύρωση στο πρώτο μέσο που θα επιβιβαστούμε αλλά πρέπει, καθ’ όλη την διάρκεια ισχύος του, να το επικυρώνουμε κάθε φορά που επιβιβαζόμαστε σε όχημα (λεωφορείο, τραμ, τρόλλεϋ) και κάθε φορά που περνούμε τις πύλες του μετρό, εισερχόμενοι και εξερχόμενοι.
Κι αν υπάρξουν προβλήματα;
Ο ΟΑΣΑ με ανακοίνωσή του αναφέρει ότι το «Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου» λειτουργεί κανονικά και εύρυθμα εκδίδονται ηλεκτρονικά εισιτήρια και κάρτες στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός). «Τα όποια μικροπροβλήματα, σε ένα τόσο πολυσύνθετο τεχνολογικά έργο, που σημειώθηκαν σε επιμέρους σταθμούς, όπως η Ομόνοια ήταν σημειακά και αντιμετωπίστηκαν στον προβλεπόμενο χρόνο. Επίσης, σε 200.000 ηλεκτρονικά εισιτήρια σημειώθηκε πρόβλημα σε μόλις 100, το οποίο επιλύθηκε», αναφέρει η ανακοίνωση. «Το ηλεκτρονικό εισιτήριο έχει μπει στη ζωή των Αθηναίων και των επισκεπτών της πόλης και τα έσοδα βαίνουν αυξανόμενα. Ήδη έχουν ξεπεράσει το 10% των συνολικών πωλήσεων», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Ιωάννης Σκουμπούρης.
Αντικατάσταση απολεσθείσας προσωποποιημένης κάρτας
Σε περίπτωση απώλειας προσωποποιημένης έξυπνης κάρτας, ο κάτοχος οφείλει να προσκομίσει στο εκδοτήριο ένα επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον ΑΜΚΑ του, καθώς και προσωπικό του κωδικό μαζί με την αστυνομική του ταυτότητα ή το διαβατήριο. Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ και ζητά από τον επιβάτη να εισάγει τον κωδικό. Η εφαρμογή συνδυάζει τα δύο αυτά στοιχεία και παράγει ένα hashed value. Στη περίπτωση ταύτισης με αποθηκευμένο στη βάση δεδομένων hashed value που συσχετίζεται με ενεργή έξυπνη κάρτα, ο εκδότης έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε έκδοση νέας κάρτας, με ταυτόχρονη μεταφορά του υπολοίπου και ακύρωση (blacklisting) της παλαιάς. Κανένα επιπλέον στοιχείο του επιβάτη δεν απαιτείται και δεν αποθηκεύεται κατά τη διαδικασία αυτή. Τα πράγματα είναι διαφορετικά με την απρόσωπη κάρτα. Στη ανώνυμηATH.ENA Card δεν αποθηκεύονται τα προσωπικά στοιχεία του κατόχου τους. Ως εκ τούτου, αν την χάσατε, εκλάπη ή καταστράφηκε, δεν αποζημιώνεται και δεν αντικαθίσταται.
Τι ισχύει για όσους δικαιούνται μειωμένο κόμιστρο ή δωρεάν μετακίνηση;
Τα άτομα που δικαιούνται μειωμένο κόμιστρο ή δωρεάν μετακίνηση, θα πρέπει να εκδώσουν προσωποποιημένη ATH.ENA Card, ώστε να μπορέσουν να κάνουν χρήση του δικαιώματος που έχουν. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να προσκομίσουν στα Σημεία Έκδοσης Προσωποποιημένης ATH.ENA Card τα απαραίτητα παραστατικά, όπως γίνεται με το χάρτινο εισιτήριο και κάρτες.
Πώς θα ξέρω πότε έληξε η διάρκεια του εισιτηρίου ή της κάρτας μου;
Το ενιαίο εισιτήριο λήγει σε 90 λεπτά από την πρώτη επικύρωση, το ημερήσιο εισιτήριο σε 24 ώρες από την πρώτη επικύρωση (και όχι τα μεσάνυχτα της ίδιας μέρας), ενώ η μηνιαία κάρτα λήγει σε 30 πλήρη 24ωρα από την πρώτη επικύρωση (και όχι απαραίτητα στις 30 ή 31 του μήνα). Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να ελέγξετε την διάρκεια που απομένει, «σκανάροντας» το εισιτήριο στους οπτικούς αναγνώστες των επικυρωτικών μηχανημάτων και των πυλών, που δίνουν στη συνέχεια τη σχετική ένδειξη.
Τα νέα «έξυπνα» εισιτήρια του ΟΑΣΑ αποτελούνται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket) και την απρόσωπη και προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα (απρόσωπη και προσωποποιημένη ATH.ENA Card). Το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα τέθηκαν στη διάθεση του επιβατικού κοινού τον Φεβρουάριο. Αντίστοιχα, η προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα κυκλοφόρησε πρόσφατα.
Η έκδοση της προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας γίνεται ήδη σε ορισμένους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού, όπως, στους σταθμούς Σύνταγμα, Αγ. Μαρίνα, Δ. Πλακεντίας, Ελληνικό, Ανθούπολη, Πειραιάς, Κηφισιά, Ομόνοια και Αττική (οι σταθμοί εμπλουτίζονται συνεχώς), σε δυο σταθμούς του τραμ (Αγ. Φωτεινή και Σύνταγμα) και στο εκδοτήριο της Ο.ΣΥ. στην Όθωνος(Πλ. Συντάγματος).
Το πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο (ATH.ENA Ticket) και η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (απρόσωπη ATH.ENA Card)απευθύνονται, κυρίως, στους μεμονωμένους και όχι στους συστηματικούς επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Η διάθεση του πολλαπλού «έξυπνου» εισιτηρίου και της απρόσωπης «έξυπνης» κάρτας γίνεται, προς το παρόν, με προϊόντα αξίας άνω των 4,5 ευρώ. Δηλαδή, κάποιος δεν μπορεί να τα προμηθευτεί, την πρώτη φορά, με το ενιαίο εισιτήριο των 1,4 ευρώ. Ωστόσο, μετά μπορεί να κάνει επαναφόρτιση με 1,4 ευρώ. Η κύρια διαφορά μεταξύ τους είναι ότι η απρόσωπη «έξυπνη» κάρτα αποθηκεύει και χρηματική αξία.
Αντίστοιχα, η προσωποποιημένη «έξυπνη» κάρτα (προσωποποιημένη ATH.ENA Card), η οποία απευθύνεται στους συστηματικούς χρήστες των ΜΜΜ, υποκαθιστά, μεταξύ άλλων, τις υφιστάμενες μηνιαίες, τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες και ετήσιες κάρτες του ΟΑΣΑ και τις κάρτες των ειδικών κατηγοριών επιβατών. Για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ, την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο και η εισαγωγή ενός 8ψήφιου κωδικού. Ο δικαιούχος μειωμένης ή δωρεάν μετακίνησης θα πρέπει να προσκομίζει και το σχετικό αποδεικτικό του δικαιώματος.
Ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket ) και απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (απρόσωπη ATH . ENACard )
Στo ηλεκτρονικό εισιτήριο και στην ηλεκτρονική απρόσωπη κάρτα, ο επιβάτης μπορεί να προμηθευτεί προϊόντα, όπως: Το πακέτο των 10 + 1 εισιτηρίων (το 1 εισιτήριο είναι δωρεάν), το ημερήσιο εισιτήριο των 4,5 ευρώ, το πενθήμερο εισιτήριο των 9 ευρώ, το τουριστικό εισιτήριο των 3 ημερών για όλα τα μέσα (περιλαμβάνει 1 διαδρομή από και προς το αεροδρόμιο) των 22 ευρώ, τα εισιτήρια προς το αεροδρόμιο, κτλ.
Η διαδικασία έκδοσης προσωποποιημένης κάρτας αναλυτικά:
Για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει:
-επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ,
-την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο,
-εισαγωγή 8ψήφιου κωδικού.
Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ, το όνομα, το επώνυμο καθώς και το μήνα και έτος γέννησης. Στη συνέχεια προχωρά σε επιβεβαίωση της ταυτότητας του επιβάτη, ο οποίος εισάγει τον 8ψήφιο κωδικό ασφαλείας. Τέλος, ο εκδότης προχωρά σε λήψη φωτογραφίας του επιβάτη (μέσω της φωτογραφικής μηχανής που διαθέτει το ΤΕΚ ή μέσω σάρωσης προεκτυπωμένης φωτογραφίας) και εκδίδει την έξυπνη κάρτα. Κατά τη διαδικασία έκδοσης της κάρτας το σύστημα παράγει και αποθηκεύει στη βάση δεδομένων το hashed value που προκύπτει από το συνδυασμό ΑΜΚΑ και κωδικού, καθώς και τον μήνα και έτος γέννησης.
Τι αλλάζει στην ουσία;
Στην παρούσα φάση εφαρμογής του νέου συστήματος, τα είδη των εισιτηρίων και καρτών δεν αλλάζουν. Αλλάζει το μέσο που χρησιμοποιείται, και από χάρτινο γίνεται ηλεκτρονικό για να παρέχει ευελιξία στην χρήση και στην αγορά διαφορετικών τύπων κομίστρου και μελλοντικά να επιτρέπει τη δημιουργία νέων προϊόντων, προσφορών κ.λπ. Το σύστημα ηλεκτρονικού κομίστρου υποστηρίζει δύο κατηγορίες προϊόντων:
-Προϊόντα χρονικής διάρκειας, όπως είναι π.χ. το εισιτήριο €1,40 με διάρκεια 90 λεπτά της ώρας, η παλαιού τύπου μηνιαία κάρτα με ονομασία προϊόν 30 ημερών, η ετήσια κάρτα με διάρκεια ισχύος 365 ημέρες κ.λπ
-Αποθηκευμένη αξία (ευρώ), την οποία χρησιμοποιούμε ως ηλεκτρονικό πορτοφόλι από το οποίο αφαιρείται η αξία μιας διαδρομής (π.χ. απλή διαδρομή αξίας €1,40 ή €0,90 ή μιας απλής διαδρομής αεροδρομίου με λεωφορείο ή μετρό).
Τι να προτιμήσω, ATH.ENA Card ή πολλαπλό εισιτήριο;
Η βασική διαφορά στη χρήση του πολλαπλού εισιτηρίου και της ATH.ENA Card έγκειται στο ότι το πολλαπλό εισιτήριο μπορεί να φορτιστεί μόνο με προϊόντα μικρής χρονικής διάρκειας (π.χ. εισιτήρια 90 λεπτών-μιας διαδρομής, ημερήσιο, 5ήμερο, τουριστικό κ.α.) και έχει περιορισμένη διάρκεια ζωής, ενώ η ATH.ENA Card μπορεί να φορτιστεί ταυτόχρονα και με προϊόντα χρονικής διάρκειας, κυρίως μεγάλης διάρκειας (π.χ 30, 90, 180 ή 365 ημερών), ή μικρής (π.χ. εισιτήριο αεροδρομίου κ.α.) και με χρήματα, ώστε να λειτουργεί και ως ηλεκτρονικό πορτοφόλι. Επομένως, η επιλογή μεταξύ ATH.ENA Card προσωποποιημένης και ανώνυμης και πολλαπλού εισιτηρίου είναι θέμα των συνηθειών μετακίνησης που έχετε και ποια προϊόντα κομίστρου είναι πιο κατάλληλα για τις μετακινήσεις σας. Αν είστε καθημερινός / τακτικός χρήστης ή δικαιούχος μειωμένου, τότε η προσωποποιημένη κάρτα είναι η σωστή επιλογή για εσάς. Αν είστε συχνός ή περιστασιακός χρήστης, διαλέξτε ανάμεσα στην προσωποποιημένη και την ανώνυμη. Αν πάλι είστε επισκέπτης στην Αθήνα ή σπάνια μετακινείστε με αστική συγκοινωνία προτιμήστε το πολλαπλό εισιτήριο.
Πού επικυρώνουμε;
Τα επικυρωτικά των χάρτινων εισιτηρίων είναι ίδια σε όλα τα συγκοινωνιακά μέσα. Όταν επικυρώνουμε χάρτινο εισιτήριο, το εισάγουμε στη σχισμή του επικυρωτικού μηχανήματος, οπότε εκτυπώνεται πάνω του η ημερομηνία και η ώρα επικύρωσης και ξεκινά η περίοδος ισχύος του. Αντίθετα, τα επικυρωτικά του ηλεκτρονικού κομίστρου (πολλαπλό εισιτήριο, ATH.ENA Card) διαφέρουν ανάλογα με τα συγκοινωνιακά μέσα. Στα λεωφορεία, τα τρόλλεϋ και το τραμ είναι μπλε χρώματος με οθόνη και οπτικό αναγνώστη, του οποίου η θέση σηματοδοτείται με 4 καμπύλες γραμμές. Στο μετρό ο μηχανισμός επικύρωσης βρίσκεται στις πύλες εισόδου-εξόδου των σταθμών και η επικύρωση του ηλεκτρονικού κομίστρου στον οπτικό αναγνώστη, δίνει εντολή στην πύλη να ανοίξει. Η επικύρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου γίνεται ανέπαφα, απλώς περνώντας το σε απόσταση λίγων εκατοστών από τον οπτικό αναγνώστη του έξυπνου επικυρωτικού μηχανήματος, οπότε καταγράφεται σε αυτό η ώρα της πρώτης επικύρωσης, όπως και των υπολοίπων μέχρι την λήξη ισχύος του. Επιπλέον, όταν επικυρώνουμε, στην οθόνη του επικυρωτικού εμφανίζεται ο υπολειπόμενος χρόνος μέχρι την λήξη ισχύος του ηλεκτρονικού κομίστρου. Επομένως, το μηχάνημα δεν επικυρώνει μόνο, αλλά και πληροφορεί. Στο νέο σύστημα, η έναρξη ισχύος του ηλεκτρονικού κομίστρου ξεκινά με την επικύρωση στο πρώτο μέσο που θα επιβιβαστούμε αλλά πρέπει, καθ’ όλη την διάρκεια ισχύος του, να το επικυρώνουμε κάθε φορά που επιβιβαζόμαστε σε όχημα (λεωφορείο, τραμ, τρόλλεϋ) και κάθε φορά που περνούμε τις πύλες του μετρό, εισερχόμενοι και εξερχόμενοι.
Κι αν υπάρξουν προβλήματα;
Ο ΟΑΣΑ με ανακοίνωσή του αναφέρει ότι το «Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου» λειτουργεί κανονικά και εύρυθμα εκδίδονται ηλεκτρονικά εισιτήρια και κάρτες στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός). «Τα όποια μικροπροβλήματα, σε ένα τόσο πολυσύνθετο τεχνολογικά έργο, που σημειώθηκαν σε επιμέρους σταθμούς, όπως η Ομόνοια ήταν σημειακά και αντιμετωπίστηκαν στον προβλεπόμενο χρόνο. Επίσης, σε 200.000 ηλεκτρονικά εισιτήρια σημειώθηκε πρόβλημα σε μόλις 100, το οποίο επιλύθηκε», αναφέρει η ανακοίνωση. «Το ηλεκτρονικό εισιτήριο έχει μπει στη ζωή των Αθηναίων και των επισκεπτών της πόλης και τα έσοδα βαίνουν αυξανόμενα. Ήδη έχουν ξεπεράσει το 10% των συνολικών πωλήσεων», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Ιωάννης Σκουμπούρης.
Αντικατάσταση απολεσθείσας προσωποποιημένης κάρτας
Σε περίπτωση απώλειας προσωποποιημένης έξυπνης κάρτας, ο κάτοχος οφείλει να προσκομίσει στο εκδοτήριο ένα επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον ΑΜΚΑ του, καθώς και προσωπικό του κωδικό μαζί με την αστυνομική του ταυτότητα ή το διαβατήριο. Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ και ζητά από τον επιβάτη να εισάγει τον κωδικό. Η εφαρμογή συνδυάζει τα δύο αυτά στοιχεία και παράγει ένα hashed value. Στη περίπτωση ταύτισης με αποθηκευμένο στη βάση δεδομένων hashed value που συσχετίζεται με ενεργή έξυπνη κάρτα, ο εκδότης έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε έκδοση νέας κάρτας, με ταυτόχρονη μεταφορά του υπολοίπου και ακύρωση (blacklisting) της παλαιάς. Κανένα επιπλέον στοιχείο του επιβάτη δεν απαιτείται και δεν αποθηκεύεται κατά τη διαδικασία αυτή. Τα πράγματα είναι διαφορετικά με την απρόσωπη κάρτα. Στη ανώνυμηATH.ENA Card δεν αποθηκεύονται τα προσωπικά στοιχεία του κατόχου τους. Ως εκ τούτου, αν την χάσατε, εκλάπη ή καταστράφηκε, δεν αποζημιώνεται και δεν αντικαθίσταται.
Τι ισχύει για όσους δικαιούνται μειωμένο κόμιστρο ή δωρεάν μετακίνηση;
Τα άτομα που δικαιούνται μειωμένο κόμιστρο ή δωρεάν μετακίνηση, θα πρέπει να εκδώσουν προσωποποιημένη ATH.ENA Card, ώστε να μπορέσουν να κάνουν χρήση του δικαιώματος που έχουν. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να προσκομίσουν στα Σημεία Έκδοσης Προσωποποιημένης ATH.ENA Card τα απαραίτητα παραστατικά, όπως γίνεται με το χάρτινο εισιτήριο και κάρτες.
Πώς θα ξέρω πότε έληξε η διάρκεια του εισιτηρίου ή της κάρτας μου;
Το ενιαίο εισιτήριο λήγει σε 90 λεπτά από την πρώτη επικύρωση, το ημερήσιο εισιτήριο σε 24 ώρες από την πρώτη επικύρωση (και όχι τα μεσάνυχτα της ίδιας μέρας), ενώ η μηνιαία κάρτα λήγει σε 30 πλήρη 24ωρα από την πρώτη επικύρωση (και όχι απαραίτητα στις 30 ή 31 του μήνα). Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να ελέγξετε την διάρκεια που απομένει, «σκανάροντας» το εισιτήριο στους οπτικούς αναγνώστες των επικυρωτικών μηχανημάτων και των πυλών, που δίνουν στη συνέχεια τη σχετική ένδειξη.
Αντιδράσεις:
|
Ετικέτες ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου