8.000 ΤΡΑΠΕΖΕΣ, 42, 9 ΤΡΙΣ. ΕΥΡΩ
Από την έναρξη της χρηματοπιστωτικής κρίσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη συμμετέχουν ενεργά στη ριζική αναμόρφωση του κανονιστικού και εποπτικού πλαισίου των τραπεζών.
Στον τραπεζικό τομέα, η Ένωση άρχισε μια σειρά μεταρρυθμίσεων προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ασφαλέστερο, σταθερότερο, πιο διαφανές και υπεύθυνο χρηματοπιστωτικό σύστημα που θα λειτουργεί προς όφελος της οικονομίας και της κοινωνίας στο σύνολό της.
Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπιστώνει, πως ο τραπεζικός τομέας της Ένωσης εξακολουθεί να είναι μεγάλος σε απόλυτο μέγεθος (42,9 τρισεκατ. ευρώ) καθώς και σε σχετικό μέγεθος (σχεδόν 350 τοις εκατό του ΑΕΠ της Ένωσης).
Το ατομικό μέγεθος των μεγαλύτερων τραπεζών της Ένωσης με βάση τα στοιχεία του ενεργητικού είναι περίπου παρόμοιο ή πλησιάζει το ΑΕΠ της χώρας καταγωγής τους. Οι τράπεζες αυτές, αναφέρει, εξακολουθούν να είναι υπερβολικά μεγάλες για να αφεθούν να πτωχεύσουν, υπερβολικά μεγάλες για να διασωθούν και υπερβολικά περίπλοκες για να εξυγιανθούν.
Διευκρινίζεται, πως η έννοια «υπερβολικά μεγάλες για να αφεθούν να πτωχεύσουν» καλύπτει, επίσης, και τις υπερβολικά σημαντικές για να αφεθούν να πτωχεύσουν, τις υπερβολικά διασυνδεδεμένες για να αφεθούν να πτωχεύσουν και τις υπερβολικά περίπλοκες για να αφεθούν να πτωχεύσουν.
Αναγκαία η αναδιάσρθωση των τραπεζών
Στο πλαίσιο της κατάστασης, όπως έχει διαμορφωθεί, ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς και Υπηρεσιών κ. Μισέλ Μπαρνιέ ανακοίνωσε τον Νοέμβριο του 2011 τη σύσταση ομάδας εμπειρογνωμόνων υψηλού επιπέδου («HLEG») με αποστολή την εκτίμηση της ανάγκης διαρθρω τικής μεταρρύθμισης του τραπεζικού τομέα της Ένωσης, και επικεφαλής τον, διοικητή της Τράπεζας της Φινλανδίας κ. Erkki Liikanen.
Στην έκθεση, η οποία υποβλήθηκε τον Οκτώβριο του 2012 αναφέρεται ότι η αναδιάρθρωση των τραπεζών είναι αναγκαία προκειμένου να συμπληρωθούν οι υφιστάμενες μεταρρυθμίσεις και γίνεται σύσταση για υποχρεωτικό διαχωρισμό των δραστηριοτήτων διαπραγμάτευσης για ίδιο λογαριασμό και άλλων δραστηριοτήτων διαπραγμάτευσης υψηλού κινδύνου σε ξεχωριστή νομική οντότητα εντός του τραπεζικού ομίλου.
Ο διαχωρισμός θα είναι υποχρεωτικός μόνο για τις τράπεζες των οποίων οι δραστηριότητες που πρέπει να διαχωρίζονται ανήλθαν σε σημαντικό μερίδιο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων των τραπεζών.
Στις 3 Ιουλίου 2013, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με μεγάλη πλειοψηφία («ΕΚ») εξέδωσε έκθεση πρωτοβουλίας με τίτλο «Μεταρρύθμιση της δομής του τραπεζικού τομέα της ΕΕ» η οποία χαιρετίζει τα μέτρα διαρθρωτικής μεταρρύθμισης σε επίπεδο Ένωσης για την αντιμετώπιση των ανησυχιών σχετικά με τις τράπεζες που είναι «υπερβολικά μεγάλες για να αφεθούν να πτωχεύσουν» («TBTF»).
Ο κανονισμός
Ο προτεινόμενος κανονισμός σχετικά με διαρθρωτικά μέτρα για τη βελτίωση της ανθεκτικότητας των πιστωτικών ιδρυμάτων της ΕΕ ,αποσκοπεί πρόληψη του συστημικού κινδύνου, των οικονομικών πιέσεων ή της κατάρρευσης των μεγάλων, περίπλοκων και διασυνδεδεμένων οντοτήτων του χρηματοπιστωτικού συστήματος, ιδίως των πιστωτικών ιδρυμάτων.
Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα
Το χρηματοπιστωτικό σύστημα της Ένωσης περιλαμβάνει περισσότερες από 8.000 τράπεζες με διαφορετικά μεγέθη, εταιρικές δομές και επιχειρη ματικά μοντέλα, λίγες από τις οποίες υπάρχουν με τη μορφή μεγάλων τραπεζικών ομίλων που ασκούν ένα εκτεταμένο σύνολο δραστηριοτήτων.
Οι όμιλοι αυτοί περιλαμβάνουν ένα σύνθετο πλέγμα νομικών οντοτήτων και σχέσεων μεταξύ των μελών του ομίλου. Έχουν υψηλό βαθμό αλληλοσύνδεσης μέσω διατραπεζικών δανειοδοτικών ή δανειοληπτικών πράξεων, καθώς και μέσω των αγορών παραγώγων. Οι επιπτώσεις μιας πιθανής χρεοκοπίας αυτών των μεγάλων τραπεζών μπορεί να αποβούν εξαιρετικά ευρείες και σημαντικές.
Οι όμιλοι αυτοί περιλαμβάνουν ένα σύνθετο πλέγμα νομικών οντοτήτων και σχέσεων μεταξύ των μελών του ομίλου. Έχουν υψηλό βαθμό αλληλοσύνδεσης μέσω διατραπεζικών δανειοδοτικών ή δανειοληπτικών πράξεων, καθώς και μέσω των αγορών παραγώγων. Οι επιπτώσεις μιας πιθανής χρεοκοπίας αυτών των μεγάλων τραπεζών μπορεί να αποβούν εξαιρετικά ευρείες και σημαντικές.
Από την έναρξη της χρηματοπιστωτικής κρίσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη συμμετέχουν ενεργά στη ριζική αναμόρφωση του κανονιστικού και εποπτικού πλαισίου των τραπεζών.
Στον τραπεζικό τομέα, η Ένωση άρχισε μια σειρά μεταρρυθμίσεων προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ασφαλέστερο, σταθερότερο, πιο διαφανές και υπεύθυνο χρηματοπιστωτικό σύστημα που θα λειτουργεί προς όφελος της οικονομίας και της κοινωνίας στο σύνολό της.
Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπιστώνει, πως ο τραπεζικός τομέας της Ένωσης εξακολουθεί να είναι μεγάλος σε απόλυτο μέγεθος (42,9 τρισεκατ. ευρώ) καθώς και σε σχετικό μέγεθος (σχεδόν 350 τοις εκατό του ΑΕΠ της Ένωσης).
Το ατομικό μέγεθος των μεγαλύτερων τραπεζών της Ένωσης με βάση τα στοιχεία του ενεργητικού είναι περίπου παρόμοιο ή πλησιάζει το ΑΕΠ της χώρας καταγωγής τους. Οι τράπεζες αυτές, αναφέρει, εξακολουθούν να είναι υπερβολικά μεγάλες για να αφεθούν να πτωχεύσουν, υπερβολικά μεγάλες για να διασωθούν και υπερβολικά περίπλοκες για να εξυγιανθούν.
Διευκρινίζεται, πως η έννοια «υπερβολικά μεγάλες για να αφεθούν να πτωχεύσουν» καλύπτει, επίσης, και τις υπερβολικά σημαντικές για να αφεθούν να πτωχεύσουν, τις υπερβολικά διασυνδεδεμένες για να αφεθούν να πτωχεύσουν και τις υπερβολικά περίπλοκες για να αφεθούν να πτωχεύσουν.
Αναγκαία η αναδιάσρθωση των τραπεζών
Στο πλαίσιο της κατάστασης, όπως έχει διαμορφωθεί, ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς και Υπηρεσιών κ. Μισέλ Μπαρνιέ ανακοίνωσε τον Νοέμβριο του 2011 τη σύσταση ομάδας εμπειρογνωμόνων υψηλού επιπέδου («HLEG») με αποστολή την εκτίμηση της ανάγκης διαρθρω τικής μεταρρύθμισης του τραπεζικού τομέα της Ένωσης, και επικεφαλής τον, διοικητή της Τράπεζας της Φινλανδίας κ. Erkki Liikanen.
Στην έκθεση, η οποία υποβλήθηκε τον Οκτώβριο του 2012 αναφέρεται ότι η αναδιάρθρωση των τραπεζών είναι αναγκαία προκειμένου να συμπληρωθούν οι υφιστάμενες μεταρρυθμίσεις και γίνεται σύσταση για υποχρεωτικό διαχωρισμό των δραστηριοτήτων διαπραγμάτευσης για ίδιο λογαριασμό και άλλων δραστηριοτήτων διαπραγμάτευσης υψηλού κινδύνου σε ξεχωριστή νομική οντότητα εντός του τραπεζικού ομίλου.
Ο διαχωρισμός θα είναι υποχρεωτικός μόνο για τις τράπεζες των οποίων οι δραστηριότητες που πρέπει να διαχωρίζονται ανήλθαν σε σημαντικό μερίδιο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων των τραπεζών.
Στις 3 Ιουλίου 2013, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με μεγάλη πλειοψηφία («ΕΚ») εξέδωσε έκθεση πρωτοβουλίας με τίτλο «Μεταρρύθμιση της δομής του τραπεζικού τομέα της ΕΕ» η οποία χαιρετίζει τα μέτρα διαρθρωτικής μεταρρύθμισης σε επίπεδο Ένωσης για την αντιμετώπιση των ανησυχιών σχετικά με τις τράπεζες που είναι «υπερβολικά μεγάλες για να αφεθούν να πτωχεύσουν» («TBTF»).
Ο κανονισμός
Ο προτεινόμενος κανονισμός σχετικά με διαρθρωτικά μέτρα για τη βελτίωση της ανθεκτικότητας των πιστωτικών ιδρυμάτων της ΕΕ ,αποσκοπεί πρόληψη του συστημικού κινδύνου, των οικονομικών πιέσεων ή της κατάρρευσης των μεγάλων, περίπλοκων και διασυνδεδεμένων οντοτήτων του χρηματοπιστωτικού συστήματος, ιδίως των πιστωτικών ιδρυμάτων.
Επίσης, ο υπό έκδοση κανονισμός επιδιώκει , και την επίτευξη των ακόλουθων στόχων:
α) να περιοριστεί η υπερβολική ανάληψη κινδύνων εντός του πιστωτικού ιδρύματος
β) να εξαλειφθούν οι ουσιώδεις συγκρούσεις συμφερόντων μεταξύ των διαφόρων μερών του πιστωτικού ιδρύματος
γ) να αποφευχθεί η κακή κατανομή των πόρων και να ενθαρρυνθεί η χορήγηση δανείων προς την πραγματική οικονομία
δ) να προωθηθούν οι όροι του ανταγωνισμού χωρίς στρεβλώσεις για όλα τα πιστωτικά ιδρύματα εντός της εσωτερικής αγοράς
ε) να μειωθεί η αλληλοσύνδεση στο πλαίσιο του χρηματοπιστωτικού τομέα που οδηγεί σε συστημικό κίνδυνο
στ) να διευκολυνθεί η αποτελεσματική διαχείριση την παρακολούθηση και η εποπτεία του πιστωτικού ιδρύματος
ζ) να διευκολυνθεί η ομαλή εξυγίανση και ανάκαμψη του ομίλου.
Αντικείμενο
Ο υπό έκδοση κανονισμός ορίζει κανόνες για:
α) την απαγόρευση της διαπραγμάτευσης για ίδιο λογαριασμό
β) τον διαχωρισμό ορισμένων εμπορικών δραστηριοτήτων.
α) να περιοριστεί η υπερβολική ανάληψη κινδύνων εντός του πιστωτικού ιδρύματος
β) να εξαλειφθούν οι ουσιώδεις συγκρούσεις συμφερόντων μεταξύ των διαφόρων μερών του πιστωτικού ιδρύματος
γ) να αποφευχθεί η κακή κατανομή των πόρων και να ενθαρρυνθεί η χορήγηση δανείων προς την πραγματική οικονομία
δ) να προωθηθούν οι όροι του ανταγωνισμού χωρίς στρεβλώσεις για όλα τα πιστωτικά ιδρύματα εντός της εσωτερικής αγοράς
ε) να μειωθεί η αλληλοσύνδεση στο πλαίσιο του χρηματοπιστωτικού τομέα που οδηγεί σε συστημικό κίνδυνο
στ) να διευκολυνθεί η αποτελεσματική διαχείριση την παρακολούθηση και η εποπτεία του πιστωτικού ιδρύματος
ζ) να διευκολυνθεί η ομαλή εξυγίανση και ανάκαμψη του ομίλου.
Αντικείμενο
Ο υπό έκδοση κανονισμός ορίζει κανόνες για:
α) την απαγόρευση της διαπραγμάτευσης για ίδιο λογαριασμό
β) τον διαχωρισμό ορισμένων εμπορικών δραστηριοτήτων.
Που εφαρμόζεται
1. Ο κανονισμός θα εφαρμόζεται στις ακόλουθες οντότητες:
α) οποιοδήποτε πιστωτικό ίδρυμα ή μητρική εταιρεία της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων όλων των υποκαταστημάτων και θυγατρικών, ανεξαρτήτως του τόπου στον οποίον βρίσκονται, όταν έχει αναγνωρισθεί ως διεθνές ίδρυμα με συστημική σπουδαιότητα (G-SII) κατ’ εφαρμογή του άρθρου 131 της οδηγίας 2013/36/ΕΕ
β) οποιαδήποτε από τις κατωτέρω οντότητες η οποία για περίοδο τριών διαδοχικών ετών διαθέτει στοιχεία ενεργητικού συνολικής αξίας τουλάχιστον 30 δισεκατ. ευρώ και έχει εμπορικές δραστηριότητες που ανέρχονται σε τουλάχιστον 70 δισεκατ. ευρώ ή στο 10 τοις εκατό του συνόλου του συνόλου του ενεργητικού της:
(i) οποιοδήποτε πιστωτικό ίδρυμα εγκατεστημένο στην Ένωση, που δεν είναι ούτε μητρική επιχείρηση ούτε θυγατρική, συμπεριλαμβανομένων όλων των υποκαταστημάτων του, ανεξάρτητα από το πού είναι εγκατεστημένα
(ii) μια μητρική εταιρεία της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων όλων των υποκαταστημάτων και θυγατρικών της, ανεξαρτήτως του τόπου στον οποίον βρίσκονται, όπου μία από τις οντότητες του ομίλου είναι πιστωτικό ίδρυμα εγκατεστημένο στην Ένωση
(iii) υποκαταστήματα στην ΕΕ πιστωτικών ιδρυμάτων με έδρα σε τρίτες χώρες.
1. Ο κανονισμός θα εφαρμόζεται στις ακόλουθες οντότητες:
α) οποιοδήποτε πιστωτικό ίδρυμα ή μητρική εταιρεία της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων όλων των υποκαταστημάτων και θυγατρικών, ανεξαρτήτως του τόπου στον οποίον βρίσκονται, όταν έχει αναγνωρισθεί ως διεθνές ίδρυμα με συστημική σπουδαιότητα (G-SII) κατ’ εφαρμογή του άρθρου 131 της οδηγίας 2013/36/ΕΕ
β) οποιαδήποτε από τις κατωτέρω οντότητες η οποία για περίοδο τριών διαδοχικών ετών διαθέτει στοιχεία ενεργητικού συνολικής αξίας τουλάχιστον 30 δισεκατ. ευρώ και έχει εμπορικές δραστηριότητες που ανέρχονται σε τουλάχιστον 70 δισεκατ. ευρώ ή στο 10 τοις εκατό του συνόλου του συνόλου του ενεργητικού της:
(i) οποιοδήποτε πιστωτικό ίδρυμα εγκατεστημένο στην Ένωση, που δεν είναι ούτε μητρική επιχείρηση ούτε θυγατρική, συμπεριλαμβανομένων όλων των υποκαταστημάτων του, ανεξάρτητα από το πού είναι εγκατεστημένα
(ii) μια μητρική εταιρεία της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων όλων των υποκαταστημάτων και θυγατρικών της, ανεξαρτήτως του τόπου στον οποίον βρίσκονται, όπου μία από τις οντότητες του ομίλου είναι πιστωτικό ίδρυμα εγκατεστημένο στην Ένωση
(iii) υποκαταστήματα στην ΕΕ πιστωτικών ιδρυμάτων με έδρα σε τρίτες χώρες.
Εξαιρέσεις
Ο κανονισμός δεν εφαρμόζεται σε:
α) υποκαταστήματα στην ΕΕ πιστωτικών ιδρυμάτων με έδρα σε τρίτες χώρες εφόσον υπόκεινται σε νομικό πλαίσιο που θεωρείται ισοδύναμο σύμφωνα με το άρθρο 27 παράγραφος
β) θυγατρικές μητρικών εταιρειών της ΕΕ εγκατεστημένες σε τρίτες χώρες εφόσον αυτές υπόκεινται σε νομικό πλαίσιο που θεωρείται ισοδύναμο σύμφωνα με το άρθρο 27 παράγραφος
γ) οντότητες που αναφέρονται στα σημεία 2) έως 23) του άρθρου 2 παράγραφος 5 της οδηγίας 2013/36/ΕΕ.
Blog:marina anastas.kourbela
Ο κανονισμός δεν εφαρμόζεται σε:
α) υποκαταστήματα στην ΕΕ πιστωτικών ιδρυμάτων με έδρα σε τρίτες χώρες εφόσον υπόκεινται σε νομικό πλαίσιο που θεωρείται ισοδύναμο σύμφωνα με το άρθρο 27 παράγραφος
β) θυγατρικές μητρικών εταιρειών της ΕΕ εγκατεστημένες σε τρίτες χώρες εφόσον αυτές υπόκεινται σε νομικό πλαίσιο που θεωρείται ισοδύναμο σύμφωνα με το άρθρο 27 παράγραφος
γ) οντότητες που αναφέρονται στα σημεία 2) έως 23) του άρθρου 2 παράγραφος 5 της οδηγίας 2013/36/ΕΕ.
Blog:marina anastas.kourbela
ΠΗΓΗ : " ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ "
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου