ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Τρίτη 22 Απριλίου 2014

Πρόταση οδηγίας για θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό

ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ

22/04/2014
Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα
Μια ακόμη επιτυχία σε ένα θέμα που ενδιαφέρει ιδιαίτερα την Ελλάδα και τις άλλες χώρες της ΕΕ με Θάλασσα, σημείωσε η Ελληνική Προεδρία με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να εγκρίνει την πρόταση Οδηγίας «για τη θέσπιση πλαισίου για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό και την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών», η οποία ανοίγει το δρόμο για να κλείσει το θέμα,ίσως, και έως το τέλος του εξαμήνου της.


Πρόκειταιμάλιστα για εξέλιξη, με την οποία "πιστώνεται" σε μεγάλο βαθμό» η Ελληνίδα Επίτροπος της ΕΕ κα Μαρία Δαμανάκη, η οποία ως αρμόδια για τις Θαλάσσιες Υποθέσεις και την Αλιεία, έχει εργαστεί, όπως γνωρίζουμε, πολύ συστηματικα, ώστε να προχωρήσει το θέμα και να γίνει πραγματικότης ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ).

Σημειώνεται, ότι η πρόταση οδηγίας μετά από την εγκρισή της,σήμερα από το Ευρωκοινοβούλιο, θα προωθηθεί στο Συμβούλιο και μόλις εγκριθεί τελικά από τους υπουργούς, τα κράτη μέλη πρέπει να μεταφέρουν την οδηγία στην εθνική τους νομοθεσία έως το 2016 και να ορίσουν την αρμόδια αρχή που είναι υπεύθυνη για την εφαρμογή του ΘΧΣ.

Τα κράτη μέλη πρέπει, επίσης, να καταρτίσουν τα εθνικά θαλάσσια χωροταξικά σχέδιά τους έως το 2021. Είναι στη διακριτική τους ευχέρεια,να προσαρμόσουν το περιεχόμενο των σχεδίων και στρατηγικών στις συγκεκριμένες οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές προτεραιότητές τους, καθώς και στους εθνικούς τομεακούς στόχους πολιτικής και τις νομικές παραδόσεις, αλλά οφείλουν να τηρούν τις ελάχιστες απαιτήσεις που ορίζει η οδηγία.
Η σημαντικότητα της οδηγίας
Πόσο σημαντική είναι η οδηγία που εγκρίθηκε από την Ευρωβουλή,και πρόκειται,σύντομα να εκδοθεί, αλλά και να εφαρμοστεί από τα κράτη μέλη της ΕΕ;

Ως απάντηση, παραθέτουμε ορισμένα στοιχεία και ορισμένες από τις επισημάνσεις του Ευρωκοινοβουλίου και της Επιτροπής:
Η Ευρωπαϊκή Ένωση περιβάλλεται από ωκεανούς και θάλασσες και στη δικαιοδοσία των κρατών μελών υπάγονται περισσότερα θαλάσσια ύδατα απ’ ό,τι χερσαίες εκτάσεις. Επιπλέον, η ακτογραμμή, την οποία μοιράζονται 23 από τα 28 κράτη μέλη, έχει μήκος επτά φορές μεγαλύτερο από την ακτογραμμή των ΗΠΑ.

Περισσότεροι από 200 εκατομμύρια πολίτες της ΕΕ κατοικούν σε παράκτιες περιοχές και 88 εκατομμύρια εργάζονται σε αυτές, παράγοντας περισσότερο από το 40% του ΑΕγχΠ της ΕΕ. Εξ αυτών, 5,4 εκατομμύρια απασχολούνται στους τομείς της θάλασσας και της ναυτιλίας, η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία των οποίων ανέρχεται σε 500 δισεκατομμύρια ευρώ περίπου.
Επιπτώσεις στις επενδύσεις
Με τον ΘΧΣ, οι επιχειρηματικοί φορείς θα γνωρίζουν τι, πού και για πόσο χρονικό διάστημα μπορεί να πραγματοποιηθεί μια δραστηριότητα. Επίσης, ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός θα περιορίσει την υπέρμετρη ρύθμιση και τη διοικητική πολυπλοκότητα που επικρατούν. Για παράδειγμα, σε ορισμένες χώρες χρειάζεται να απευθυνθεί κανείς έως και σε εννέα εκτελεστικούς οργανισμούς για να εξασφαλίσει άδεια για υπεράκτια εγκατάσταση υδατοκαλλιέργειας.

Σύμφωνα με την Ευρωπαίκή Επιτροπή, η επιτάχυνση των επενδύσεων στην υπεράκτια υδατοκαλλιέργεια ή στην εκμετάλλευση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κατά 1, 2 ή 3 χρόνια,, θα απέφερε έως το 2020 οικονομικά οφέλη από 60 εκατ. ευρώ μέχρι άνω των 600 εκατ. ευρώ.

Επίσης,προκειμένου να εξυπηρετηθεί η αυξανόμενη ζήτηση για προϊόντα αλιείας και να επιτευχθεί η βιώσιμη διαχείριση των αλιευτικών αποθεμάτων της ΕΕ χωρίς να αυξηθούν περαιτέρω οι εισαγωγές εδώδιμων προϊόντων αλιείας, η προώθηση της υπεράκτιας υδατοκαλλιέρ γειας θα έχει κρίσιμη σημασία.
Επιπτώσεις στο Ενεργειακό
Οι θαλάσσιες πηγές ενέργειας, όπως η υπεράκτια παραγωγή αιολικής ενέργειας ή η παραγωγή ενέργειας από τα κύματα ή από τα παλιρροϊκά ρεύματα μπορεί να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου,ενώ η εξόρυξη πετρελαίου, φυσικού αερίου θα συμβάλλει στον περιορισμό της εξάρτησης της ΕΕ από τις εισαγωγές ενέργειας.
Επιπτώσεις στις μεταφορές
Ο ΘΧΣ θα έχει άμεσες, και έμμεσες,θετικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη των θαλασσίων μεταφορών.Σημειώνεται,πως σήμερα, το 90% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ πραγματοποιείται μέσω θαλάσσης. Τα ευρωπαϊκά λιμάνια, οι θαλάσσιες πλωτές οδοί και ο κλάδος της ναυτιλίας διαδραμα τίζουν πολύ σημαντικό ρόλο όσον αφορά τη διασφάλιση της αλυσίδας εφοδιασμού και τη σύνδεση των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και της ευρωπαϊκής αγοράς με άλλες οικονομίες σε ολόκληρο τον κόσμο.
Δηλώσεις Δαμανάκη και Potočnik
Η Ευρωπαία Επίτροπος θαλάσσιων Υποθέσεων και Αλιείας κα Μαρία Δαμανάκη και ο Επίτροπος για το περιβάλλον κ. Janez Potočnik δήλωσαν: «Η ψηφοφορία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποτελεί σημαντικό βήμα για τη δημιουργία νέων ευκαιριών ανάπτυξης σε όλους τους θαλάσσιους κλάδους με την καλύτερη διαχείριση των θαλασσών μας και τη διασφάλιση της αειφορίας τους. Μόνο εάν συντονίσουμε τις διάφορες δραστηριότητες που διεξάγονται στις θαλάσσιες περιοχές μας μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε έναν πιο προβλέψιμο για τους επενδυτές θαλάσσιο χώρο και ταυτόχρονα να μειώσουμε τις επιπτώσεις των θαλάσσιων δραστηριοτήτων στο περιβάλλον.»
Ενδιαφέρει όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ
Σημειώνεται,πως η οδηγία παρουσιάζει ενδιαφέρον και για τις χώρες που δεν έχουν Θάλασσα,για τα περίκλειστα κράτη μέλη,που δεν έχουν παράκτιες και θαλάσσιες περιοχές.

Όπως επισημαίνεται από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, για τα κράτη αυτά, δεν υπάρχει η σκοπιμότητα κατάρτισης θαλάσσιων χωροταξικών σχεδίων και στρατηγικών για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών. Ωστόσο, επισημαίνει, η υπό έκδοση οδηγία μπορεί να τους είναι σημαντική από περίκλειστα κράτη μέλη μπορεί να ζητηθεί συνεργασία από διότι άλλα κράτη μέλη, ιδίως κατά την κατάρτιση και εφαρμογή στρατηγικών για την ολοκλη ρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών, αν υπάρχει ποταμός που διαρρέει τέτοια κράτη, για να εκβάλει εν συνεχεία στη θάλασσα.

Blog:marina anastas.kourbela

ΠΗΓΗ : "  ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ    " 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου