ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ

2102934

Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014

ΓΕΡΟΝΤΟΛΑΤΡΕΙΑ“

Η φωτογραφία προφίλ του χρήστη ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΜΟΥΝΤΖΟΥΡΗΣ
smountzouris@gmail.com   " 

ΓΕΡΟΝΤΟΛΑΤΡΕΙΑ
 σύγχρονος κ δεξιν κίνδυνος τν πιστν! 
Γράφει: Μ.Σ. κπ/κός
   Στήν ρένα ατς τς πρόσκαιρης ζως πού δέν εναι νθόσπαρτος λλά “κοιλάδα κλαυθμνος”, ο πιστοί το Χριστο χουν νά γωνιστον σκληρά καί νά ντιμετωπίσουν χιλιάδες πειρασμούς (ξωτερικούς κι σωτερικούς), δοκιμασίες καί θλίψεις, καθώς καί μέτρητους χθρούς (ξόν πό τά πάθη τους καί τόν κόσμο, τόν Διάβολο καί τήν πληθώρα τν δαιμόνων του).
“Τ λοιπόν, δελφοί μου, νδυναμοσθε ν Κυρί κα ν τ κράτει τς σχύος ατονδύσασθε τν πανοπλίαν το Θεο πρς τ δύνασθαι μς στναι πρς τς μεθοδείας το διαβόλου· τι οκ στιν μν  πάλη πρς αμα κασάρκα, λλ πρς τς ρχάς, πρς τς ξουσίας, πρς τος κοσμοκράτορας το σκότους το αἰῶνος τούτου, πρς τ πνευματικ τς πονηρίας ν τος πουρανίοις” (φεσ. 6, 10-12).

Ο πειρασμοί στόν νθρωπο, εναι σάν να ζευγάρι μάτια. πως τά μάτια μπορον νά περιστρέφονται κυκλικά καί νά ντιλαμβάνονται ,τι πάρχει σέ λες τίς κατευθύνσεις, τσι καί ο πειρασμοί μπορον νά περιστρέφονται καί νά ξεπροβάλλουν πό λες τίς κατευθύνσεις. Κι πως τά μάτια εναι τό να δεξιά καί τό λλο ριστερά, τσι καί ο πειρασμοί προέρχονται λλωτε ξ ριστερν καί λλωτε κ δεξιν. Κι πως μες μέ τά μάτια βλέπουμε συνεχς πρός τόν κόσμο, τσι καί ο πειρασμοί βλέπουν συνεχς πρός μς, μες εμαστε  κόσμος τους. Κι πως τά μάτια κάποτε κλείνουν γιά νά ξεκουραστον  νά παραδοθον στόν Μορφέα κι πειτα πάλι νοίγουν, τσι καί ο πειρασμοί. Κάποιες φορές “κοπάζουν”, “σιγον”, λλά καί πάλι ρμον μέ δύναμη ναντίον μας καί κατά πάνω μας νύστακτα. Κι οτε θά μς φήσουν πολέμητους μέχρι τελευταίας πνος. Νά μήν θρέφουμε λοιπόν φροδες λπίδες π’ ατο.ντιθέτως, νά εμαστε πάντοτε ξάγρυπνοι καί τοιμοπόλεμοι στίς πάλξεις.
«Γρηγορετε κα προσεύχεσθε, να μ εσέλθετε ες πειρασμόν»(Ματθ. 26, 41).
ς ποθέσουμε πώς  ψυχή μας εναι μία θάλασσα.
Ο ξ ριστερν πειρασμοί εναι  πιφάνεια τς θαλάσσης. Προέρχονται πό πάθη πού εναι πιό φανερς μαρτωλά, διότι κδηλώνονται ποκαλυπτικς πρός τά ξω: π.χ. πειρασμός γαστριμαργίας, πορνείας, ψεύδους, ργς κ.λ.π..
Ο κ δεξιν πειρασμοί ντίθετα, εναι  βυθός τς θαλάσσης.
Προέρχονται πό πάθη πού εναι πιό κρυφς μαρτωλά, στά διαίτερα το νο καί τς καρδις μας: π.χ. φιλαυτία, γωισμός, περηφάνεια, ποκρισία κ.λ.π..
Καί λλωτε κδηλώνονται λόγ  ργλλά συνήθως κεκαλυμμένα κι πιτηδευμένα ριστοτεχνικς, κι λλωτε παραμένουν τελείως θέατα πρός τούς ξω, λλά εναι παρκτά καί νεργοντα ποδορίως, σέ βαθύτερα στρώματα τοπυθμένος τς ψυχς μας.
 μικρά ατή νάλυσις γινε, προκειμένου νά ντιληφθομε σέ πρώτη φάση:
  • τό πόσο πιό δόλια λειτουργον ο κ δεξιν πειρασμοί σέ σχέση μέ τούς ξ ριστερν. Τόσο, πού χι μόνο δέν ντιλαμβάνονται τήν πνευματική μας ρρώστεια ο γύρω μας (γιά νά προφυλαχθον δεόντως καί νά μήν κολλήσουν τήν πνευματική μας ωση), λλά καλά-καλά δέν τούς ντιλαμβάνεται καί ατός πού τούς φίσταται στά γκατα τς ψυχς του!
Καί σέ δεύτερη φάση:
  • γιά νά πισημάνουμε πώς ο κ δεξιν πειρασμοί, ν καί πιό θέατοι, εναι πικινδυνότεροι!Κι πως  καθένας μας χει τήν σκιά του πού τόν κολουθε πάντα, λλά δέν τς δίνει σημασία καί δέν τήν κυνηγτσι καί ο κ δεξιν πειρασμοί. Μς κολουθον σάν μία “σήμαντη” σκιά πού δέν τήν κυνηγμε εθύς μέσως, λλά σκοτεινιάζουν καί μαυρίζουν σημαντικά τήν ψυχή μας! Τόσο, πού μπορε νά ντιστραφον ο ροι καί ατή  σκιά κάποτε νά καταπιε τό πνευματικό μας σμα (τήν ψυχή μας δηλαδή), νά γίνει ατή τό σμα μας  καί  ψυχή μας ντίθετα, νά γίνει  σκιά τν παθν μας! Μάλιστα, πάρχει μία λαϊκή ρήση πού προέκυψε πό μία τέτοιαπαρξιακή κατάσταση:”γινε  σκιά τος αυτο του”, λέγεται λαϊκς, γιά κάποιον πού χασε πό κάποιο πάθος του τήν γιή κατάσταση τς ψυχς του καί μαραζώνει σάν μαύρη σκιά κόμη καί τό σμα του.
Τήν κατά πολύ ψηλότερα πικινδυνότητα τν κ δεξιν λογισμν, ν μελετήσουμε ν προσοχ, τήν κφράζει καί  Προφήτης Δαυΐδ στό Ψαλτήριον: “ο φοβηθσ π φβου νυκτερινοπ βλους πετομνου μρας(πειρασμός),π πργματος ν σκτει διαπορευομνου, π συμπτματος κα δαιμονου μεσημβρινο. πεσεται κ το κλτους σου χιλις κα μυρις κ δεξιν σου” (Ψαλμ. 90, 5-7).
Σύμφωνα μέ τά σοφά λόγια το Προφητάνακτος, ν χιλιάδες πειρασμοί μς πιτίθενται ξ ριστερν, μυριάδες μς πιτίθενται κ δεξιν! Διότι  ξ ριστερν πειρασμός, πιτίθεται νοιχτά καί μετωπικά, πως  φανερός χθρός σέ ναν πόλεμο. ν  κ δεξιν πειρασμός, πιτίθεται αφνης μέ σαμποτάζ καί καμουφλάζ, πως  κρυμμένος χθρός σέ ναν πόλεμο. ρα  δεύτερος χθρός εναι πιό πικίνδυνος καί χει περισσότερες πιθανότητες, λόγαφνιδιασμο, νά μς κατατροπώσει!
Μέσα, λοιπόν, στούς κόλπους τν χριστιανικν ξομολογητηρίων, κατηχητικν, προσκυνημάτων, δελφοτήτων, κοινοβίων,  κόμη καί Μοναστηριν, χει προκύψει νας καθόλου εκαταφρόνητος κ δεξιν καμουφλαρισμένος-εσεβοφορούμενος πειρασμός, πού θέτει σέ κίνδυνο τήν πνευματική πορεία τν πιστν:  “Γεροντολατρεία”!
 Γεροντολατρεία, εναι νας ρρωστημένος στιασμός τς πνευματικότητος το πιστο, μία προσωπολατρεία-εδωλολατρεία πού χει ς “ντικείμενο προσοχς-γάπης καί λατρείας” τό πρόσωπο νός Γέροντος ( καί Γερόντισσας),πέρ τό δέον καί χι το Χριστο. Λέγοντας “πέρ τό δέον”  σημαίνει, πώς ατό τό πρόσωπο (το Γέροντος) χει ντικαταστήσει στήν ψυχή το πιστο τό Πρόσωπο το Χριστο καί λατρεύεται στό κρυφό θυσιαστήριο τς καρδις του χι ς “δείκτης πρός τόν Χριστό”, λλά ς “Χριστός”. χι ς “δηγός πρός τόν Χριστό”, λλά ς “δός”. χι ς “θαυματουργό ργανο Χριστο”, λλά ς “Θαυματουργός”. να εδος αθεντίας! νθρωποι σφκες δορυφορον τσαλαβουντώντας χόρταγα στό “μέλι” του γύρω πό τό πρόσωπο νός Γέροντος, τόν ποον χουν μυθοποιήσει καί περυψώσει. λη μέρα τόν κθειάζουν καθ’ περβολήν που βρεθον καί που σταθον. Τόν διαφημίζουν γιάρετές καί κατορθώματα (παρκτά καί μή). Τόν  συγκρίνουν μέ λον τόν πόλοιπο ρασοφόρο κόσμο καί τόν βγάζουν πρτο, νεπανάληπτο καί μοναδικό!
Συμπεριφέρονται καί κδηλώνονται περβολικά, κόμη καί ρρωστημένα, πως: τρέχουν νά εναι συνεχς δίπλα του σάν σκιά του, δέν τόν φήνουν νά ναπνεύσει, τόν τραβον κυριολεκτικά πό τό ράσο, θέλουν νά πιον πό τό ποτήρι του νερό, νά φνε πό τό πιάτο του κανένα πομεινάρι, νά “κλέψουν”  νά ποσπάσουν να προσωπικό του ντικείμενο, νά κάνουν πολλά διακονήματα γιά νά τραβον τήν πολύτιμη προσοχή καί “καλή γνώμη” του, νταγωνίζονται-ζηλοφθονονται μέ δελφούς των πού ετε γαπ κι ατούς  Γέρων (καί τσι τούς τόν κλέβουν…), ετε πού τρέχουν μανιωδς κι ατοί σέ “γνα δρόμου” πράττοντας παρόμοια, γιά τό ποιός θά φθάσει πρτος στήν καρδιά το Γέροντα καί λλα πολλά πού θά ντρεπόταν κανείς νά πε.  Μέ λα ατά, χι μόνο καλό δέν το κάνουν ατο το νθρώπου πού διατείνονται πώς γαπον, λλά μλλον τόν παραδίδουν χειρότερα στά χέρια τν δαιμόνων, ο ποοι μέ τήν σειρά τους κούγοντας καί βλέποντας ζηλόφθονα τά καλά λόγια καί τίς περχειλίζουσες συναισθηματικές κδηλώσεις ντίστοιχα, δράμουν νά τόν ξοντώσουν πιό μεθοδευμένα…! Προσοχή!  νωθι περιγραφή δέν σημαίνει πώς δέν θά γαπμε τόν Γέροντα ( τήν γερόντισσα), πώς δέν θά κφράζουμε μέ διάκριση καί λεπτότητα τήν γάπη μας, τήν φοσίωση καί  τόν σεβασμό μας σέ ατά τά ερά πρόσωπα,  δέν θά τούς διακονομε ποτε τό καλον ο περιστάσεις. Οτε σημαίνει πώς δέν λαμβάνεται σοβαρά πόψιν τό ατεξούσιο καί  λευθερία το κάθε πιστο, νά βρίσκει νάπαυση κάπου περισσότερο πό κάπου λλομως, πως νας κροβάτης πολύ εκολα μπορε νά γείρει πό τήν μία πλευρά πρός τήν λλη, νά χάσει τήν σορροπία του καί νά γκρεμοτσακιστε, γι’ ατό προσπαθε νά ρίχνει τό κέντρο βάρους στήν μέση καί εθεία, τσι συμβαίνει καί στόν πνευματικό γνα, πού ποτελε μία συνεχή κροβασία. Πολύ εκολα, ν  κκλίνουμε τς “βασιλικς δο” (τς μεσαίας καί εθείας δο, το μέτρου), λα τά παραπάνω θά γείρουν στήν λλη πλευρά τς περβολς καί ρρωστημένης γάπης, ποταγς καί πνευματικότητας, μέ ποτέλεσμα τήν πτώση!
πάρχει δέ να καίριο σημεο πού χρήζει διαιτέρας προσοχς. Ατό εναι πώς πάρχουν πιστοί, ο ποοι δέν μπορον νά ναπαυθον σέ κήρυγμα καί κατήχηση κανενός λλου Γέροντος καί κόμη χειρότερα, δέν μπορον νάναπαυθον καί νά κκλησιαστον σέ κανέναν λλο Ναό, παρά μόνο κε πού κηρύττει καί λειτουργε ατός  Γέροντας-φαινόμενο, πορρίπτοντας καί κυρώνοντας τσι (ν χι στά λόγια, στήν πράξη τό κάνουν) τόσο τόν Λόγο, σο καί τά Μυστήρια το Θεοπό ποιονδήποτε λλο ρασοφόρο! Μή γίνει σύγχυση δ! Ατό τό σημεο θέλει προσοχή, χι ταν κάνουμε πακοή στόν Γέροντα πού μς ποδεικνύει νά μήν πμε κάπου (γιά νά μήν ζημιώσουμε γιά κάποιον λόγο  γιά νά μς κόψει τό θέλημα), λλά ταν πιάνουμε μες στήν καρδιά μας ν μήν μπορε νά ντέξει πνευματικς πουθεν λλο (δικαιολογήτως)! Καί ατό τό τελευταο σύμπτωμα εδικά, κρούει ντονώτερα τόν κώδωνα το συναγερμο-κινδύνου πώς κυκλοφορε μέσα μας μικρόβιο προσωπολατρείας!
Διότι στίς πρτες ναφερθεσες καταστάσεις-νδείξεις, μπορε νά ντιπαρέλθει κανείς τήν “γάπη”, τήν “εσέβεια” καί τήν “πακοή” πρός τό πρόσωπο το Γέροντος καί πιπλέον νά τίς γαρνίρει καί γιοπατερικς (μπορε μως καί δαιμονικς…). Γιατί ατές ο λέξεις, νδύουν ννοιες χρήζουσες πολλς νάλυσης καί παρατήρησης, τόσο στό πς δημιουργονται, σο καί στό πς κδηλώνονται, στε νά εναι πράγματι καλές, κγαθές καί γιες!… Στό τελευταο κροσμα μως, τί νά ντιπαρέλθει κανείς; Πώς  Χάρις το Κυρίου περιορίστηκε στόν πλανήτη γ μόνο σέ να πνευματικό πρόσωπο; Καί τί θά γίνει γιά λους ατούς τούς νθρώπους, ν κάποτε ατός  Γέρων κοιμηθεποσυρθε, φύγει, ποστε βαρειά πτώση  συμβε ,τιδήποτε λλο πού θά τόν πομακρύνει: ετε πό τήν χάρη το Θεο (μή γένοιτο βέβαια), ετε πό τόν λαό πού μέχρι κείνη τή στιγμή περιστρεφόταν περκολλητικς γύρω του;  τί θά γίνειν ατοί πομακρυνθον γιατί ρρώστησαν, φεύγουν γιά λόγους νωτέρας βίας σέ λλο τόπο  ,τιδήποτε λλο; λοι ατοί ο περιστρεφόμενοι δορυφόροι, θά ποστον σόκ, θά χάσουν τόν Θεό (πού μλλον δέν εχαν…), θά πάθουν κατάθλιψη, θά παρατήσουν τόν πνευματικό γνα, θά βολοδέρνουν πό δ κι πό κε; Τί ραγε;…Θεός φυλάξοι!
Ο πιστοί ταν δείχνουν τόν Γέροντα, ατός τούς δείχνει τόν Θεό!
Προσοχή!  γάπη σέ κάποιον Γέροντα,  πνευματική συναναστροφή μαζί του,  ντικειμενική κτίμηση-ναγνώριση το ργου του, τς προσφορς του, κόμη καί τν χαρισμάτων του, εναι καλά καί για, λλά οδέποτε ποτελονλλοθι πού δικαιολογε τήν κλοπή τς δόξης το Θεο καί τς λοκληρωτικς γάπης πρός Ατόν,  ποία παρεμπιπτόντως εναι καί  πρώτη ντολή!
 νθρώπινη δυναμία,  κλονισμένη ψυχολογία, τά προβλήματα τς ζως, μά προπάντων ο μπάθειες, πολλές φορές προξενον σέ ναν πιστό τήν ντονη νάγκη νά κουμπήσει κάπου, νά γλυκαίνει τόν πόνο του  καί νά θρέφει κρυφίως τά πάθη του. Σέ ατό τό λεπτό σημεο, μπορε νά γεννηθε  “Γεροντολατρεία”! ν ατό τό ποκούμπι γίνει νας Γέροντας (εναι καί τό σύνηθες λόγ το
...

[Κομμένο μήνυμα]  Προβολή ολόκληρου του μηνύματος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου