ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2014

ΛΑΤΙΝΟΦΡΑΓΚΙΚΟΣ ΚΑΙ OΡΘΟΔΟΞΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Οἱ βασικὲς διαφορές τους

ΠΗΓΗ: "  ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΜΟΥΝΤΖΟΥΡΗΣ

Η φωτογραφία προφίλ του χρήστη ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΜΟΥΝΤΖΟΥΡΗΣ

smountzouris@gmail.com  " 

Αναρτήθηκε: 29/11/2014
Πρωτοπρεσβύτερου Θεόδωρου Ζήση
Καθηγητο ΑΠΘ

 ρθόδοξη ατοσυνειδησία κα  νεπηρέαστη π τος δυτικος στορικούς μας ρευνα, λλ κα τ δια τ πράγματα, δικαιολογον τν πιλογ τν ρθοδόξων τν 15ο αώνα ν προτιμήσουν τν τουρκικ κατάκτηση π τν δυτικοευρωπαϊκ νωση κα συμμαχία, πο θετε ς ρο γι τ στρατιωτικ βοήθεια τν πολιτιστικ κα κκλησιαστικ νταξη στν παπισμ  μ σημερινος ρους στν Ερώπη.
Ο σημερινο πολιτικοί μας γέται κα  πνευματικ γεσία στν πλειονότητά τους, χι μόνο δν κατανοον, λλ κα πικρίνουν κείνη τν προβληματική, γιατί  διαφοροποίηση λατινοφραγκικο κα ρθοδόξου πολιτισμο δνπάρχει πλέον κα λοι στν λλάδα ξωτερικ κα σωτερικ φορομε φράγκικα, ερωπαϊκά.  γιος Κοσμς  Ατωλός,  γρυπνη κα φωτισμένη ατ λληνορθόδοξη συνείδηση,  μεγαλύτερη σως μορφ το λληνισμο μετ τν λωση, καταλάβαινε κα κατανοοσε πολ καλ ατ πο εχε πε τότε, πρν πτν λωση,  Λουκς Νοταρς, τ «κρειττότερον στιν ν μέσ τ πόλει δέσθαι φακιόλιον τουρκικν  καλύπτραν λατινικήν». Θεωροσε ενοϊκ τ ρύθμιση γι τ διάσωση τς ρθοδοξίας τ τι μς κατέκτησε  Τορκος κα χι  Φράγκος. λεγε: «Τριακοσίους χρόνους μετ τν νάστασιν το Χριστο μας στειλεν  Θες τν γιον Κωνσταντνον κα στερέωσε βασίλειον χριστιανικν κα τ εχαν Χριστιανο τ βασίλειον 1150 χρόνους. στερον τ σήκωσεν  Θες π τος Χριστιανος κα φερε τν Τορκον κατο τ δωκε δι δικόν μας καλόν, κα τ χει  Τορκος 320 χρόνους. Κα διατ φερεν  Θες τν Τορκον κα δν φερε λλον γένος; Δι δικν μας συμφέρον, διότι τ λλα θνη θ μς βλαπτον ες τν πίστιν,  δ Τορκοςσπρα μα το δώσεις κάμνεις ,τι θέλεις».  γιος κουβαλοσε τότε κα ξέφραζε νόθευτα κα κέραια τν παράδοση το λληνισμο κα τς ρθοδοξίας· καυχιόταν γιατί ταν ρθόδοξος κα μετέδιδε στν λα ατή του τν καύχηση· «λαι α πίστεις, λεγε, εναι ψεύτικες· τοτο κατάλαβαληθινόν, τι μόνη  πίστις τν ρθοδόξων Χριστιανν εναι καλ κα γία, τ ν πιστεύωμεν κα ν βαπτιζώμεθα ες τ νομα το Πατρς κα το Υο κα το γίου Πνεύματος. Τοτο σς λέγω τώρα· ν εφραίνεσθε πο εσθε ρθόδοξοι Χριστιανο κα ν κλαίετε δι τος σεβες κα αρετικος πο περιπατον ες τ σκότος».
ς δομε μως σύντομα ποιές εναι ο ξίες το ερωπαϊκο πολιτισμο σ σχέση μ τς ξίες το ρθοδόξου πολιτισμο κα ν ληθεύει πράγματι ατ πο σύγχρονοι ερωπαϊστα σχυρίζονται. Στν προσπάθειά τους ν μς πείσουν ο τελευταοι τι δν διαφέρουν ο δύο πολιτισμο προβάλλουν τ θέση τι δεύοντας πρς τν Ερώπη, δεύουμε πρς τν διο μας τν αυτό, συναντομε μς τος διους, πιβεβαιώνουμε τν ατοσυνειδησία μας. Εναι μως  διος  ερωπαϊκς πολιτισμς μ τν δικό μας, τν ρθόδοξο πολιτισμό;
Κατ’ ρχν να βασικ στοιχεο πο διαφοροποιε μέσως τος δύο πολιτισμος εναι  περβολικ μεγάλη ξία πο δωσε  ερωπαϊκς πολιτισμς στν ρθ λόγο, στν νθρώπινη γνώση, στνπιστήμηπ τν ποχ το Μ. Καρόλου κυριάρχησε στ Δύση  σχολαστικισμς κα  ρθολογισμός.
Ατ συνεχίσθηκε κα ντάθηκε κόμη περισσότερο στν περίοδο τς ναγεννήσεως κα στν περίοδο το Διαφωτισμο, κατ τν ποία  πνευματικς κόσμος περιορίσθηκε στ λογικ κα στν πιστήμη· λα εναι νος, ρθς λόγος, πιστήμη. ,τι δν ρμηνεύεται λογικ κα πιστημονικά, ατ εναι μθος, δεισιδαιμονία, δν ποτελε στοιχεο πολιτισμο, εναι ξω π τν πολιτισμό. ντίθετα, στν δικό μας πολιτισμό, τν ρθόδοξο, δν πορρίπτεται  λογική,  νθρώπινη γνώση,  πιστήμη, εραρχεται μως σωστ στ θέση της, κάτω π τ θεϊκ φωτισμ κα τ θεία σοφία. Κα εναι νδιαφέρον στσυνάφεια ατ ν τονίσουμε τι στν πόλη μας, τν Θεσσαλονίκη, πρχε προβληματισμς σχετικ μ τ θέμα ατ κα ντονη ντιπαράθεση τν 14ο αώνα κατ τ διάρκεια τν συχαστικν διενέξεων.  σύγκρουση το γίου Γρηγορίου το Παλαμ κα το Βαρλαμ το Καλαβρο δν ταν σύγκρουση δύο προσώπων, λλ δύο κόσμων, πο προσπαθοσαν  καθένας ν προβάλει τ πρότυπο τς νθρώπινης τελειότητας, τν δανικ νθρωπο.  Βαρλαμ  Καλαβρς ντιπροσώπευε κα ξέφραζε τ δανικό της τελειότητος το δυτικο νθρώπου, σύμφωνα μ τ ποο  νθρωπος γίνεται τέλειος μ τ φιλοσοφία κα τνπιστήμηταν φθασε στ Θεσσαλονίκη, δημιούργησε ναταραχ στος μοναχικος κύκλους, γιατί προβάλλοντας τ δυτικ ομανιστικ δεδες λεγε περίπου τ ξς: «Τί κάθεστε σες ο καλόγεροι κα σχολεσθε μ τν διάλειπτη νοερ προσευχ κα τς λλες νοησίες κα δν στρώνεσθε ν μάθετε φιλοσοφία, νδιαβάσετε ρχαίους λληνες συγγραφες, πο εναι  μοναδικς δρόμος γιά νά φθάσετε στήν τελειότητα»Τελειότητα χωρς τν φιλοσοφία εναι διανόητη γι τν Βαρλαμ τν Καλαβρ κα τν δυτικ πολιτισμο.
 γιος Γρηγόριος  Παλαμς πο νέλαβε ν περασπισθε τν ρθόδοξο πολιτισμ κα ν καθησυχάσει τος μοναχος πο νησύχησαν, πάντησε στος συνηγόρους τν φιλοσόφων τι  φιλοσοφία καταφέρνει τελικς ν προσφέρει χι γνώση, λλ γωνία κα γχος· «ο μλλον γνσιν  γωνίαν κ τούτων μν ατος περιποιεσθε,  βέλτιστοι». Δν πάρχει φιλοσοφικ ποψη στν ποία ν μπορε κανες μ σιγουρι ν στηριχθε, γιατί σίγουρα κάποιος λλος φιλόσοφος θ τν νατρέψει, πως δειξαν ο λληνες φιλόσοφοι «διηνεκς λλήλους νατρέποντες κα π’ λλήλων νατρεπόμενοι» Χριστός, τ πρότυπο τς χριστιανικς τελειότητος, ταν ντελς μαθς κα πειρος στν νθρώπινη γνώση κα σοφία. ν  νθρώπινη σοφία ταν παραίτητο στοιχεο τς τελειότητος,  Χριστς δν θ λεγε «ε θέλεις τέλειος εναι, τ πάρχοντα πώλησον, διάδος πτωχος, τν σταυρν ρον, κολουθεν μο προθυμήθητι», λλ θ λεγε «τςξω σοφίας πιλαβο, σπεσον πρς τν τν μαθημάτων νάληψιν, περιποίησαι σεαυτ τν πιστήμην τν ντων». Θ δίδασκε γεωμετρία κα στρονομία κα τς λλες πιστμες, γι ν διώξει τ σκοτάδι τς γνοίας. Δν θ διάλεγε γραμμάτους ψαράδες ς μαθητάς, λλ φιλοσόφους, οτε θ δίδασκε διτο ποστόλου Παύλου τι  νθρώπινη σοφία εναι μωρία νθρωπος, κατ τν γιο Γρηγόριο τν Παλαμχασε τν ρχέγονη μακαριότητα, γιατί πέκυψε στν πειρασμ τς γνώσεως κα δν ρκέσθηκε στ φυλακ τς καρδίας, στ φρούρηση δηλαδ κα καλλιέργεια το συναισθηματικο κόσμου, που φύονται ο κακίες καί τά πάθη.
Τ ποφασιστικ πράγματι στοιχεο πο δείχνει τν νωτερότητα το ρθοδόξου πολιτισμο ναντί της ρθολογιστικς κα τεχνοκρατούμενης Ερώπης εναι τι παράγει νθρώπους παθες, χωρς κακίες κα πάθη, γίους, γιατί προϋπόθεση το θεϊκο φωτισμο κα τς νεργείας τς Χάριτος το Θεο εναι  κάθαρσηπ τ πάθη,  πάθεια.  πιστήμη κα  φιλοσοφία οτε τος διους τος πιστήμονες κα φιλοσόφους μπορε ν νακαινίσει, κα ο περισσότεροι π ατος εναι γεμάτοι κακίες κα πάθη. Δν εναι παραίτητη  κάθαρση κα  πάθεια γι ν γίνεις σοφς κα πιστήμων. Γι’ ατ γέμισε  κόσμος π μπαθες κακαλλιέργητους πνευματικ πιστήμονες, γι’ ατ κα  πιστημονικ κα τεχνολογικ προηγμένος σύγχρονος πολιτισμός, πνευματικ κα θικ δηγεται στν κατάπτωση.
να λλο στοιχεο πο διαφοροποιε τος δύο πολιτισμος εναι τ τι στ Δύση τ βάρος πέφτει χι στ πνευματικ γαθά, λλ στ λικά.  τεχνολογικ νάπτυξη χρησιμοποιεται γι τν κανοποίηση τν λικν ναγκν το νθρώπου.  νεση,  εημερία,  πολυτέλεια,  σπατάλη,  πίδειξη πλούτου, κατέστρεψαν κα φάνισαν τ γνήσιο πρόσωπο το Χριστιανο, το ποίου  ζω πρέπει ν χαρακτηρίζεται π τν λιγάρκεια, τν ετέλεια, τν λιτότητα, τν σκητικότητα, τν πενία. Ατ πο σχύει γι τν νθρωπο, σχύει κα γι τος πολιτισμούς· ν χάσει  νθρωπος τν ψυχή του, τν πνευματική του ντότητα, δν κερδίζει τίποτε στω κα ν κατακτήσει λους τος θησαυρος τς γής· «τί φελήσει νθρωπον, ἐὰν τν κόσμον λον κερδίση κα ζημιωθ τν ψυχν ατο[1].
 οκολογικ καταστροφ πο μ δέος τν ντιμετωπίζουν ο πιστήμονες, εναι πόρροια τς λιστικς κατευθύνσεως το δυτικο πολιτισμο, πο δν σέβεται τ δημιουργία, προκειμένου ν κανοποιήσει τν νικανοποίητη λιστικ βουλιμία το νθρώπου. Τ φυσικ περιβάλλον κα  κεραιότητα τς δημιουργίας δν θ κινδύνευαν, ν ντ το homo oeconomicus,  ποος δν ρρωδε πρ οδενός, προκειμένου ν αξήσει τ κέρδη κα ν ποκτήσει νέσεις, κα πο ποτελε τν νθρώπινο τύπο το ερωπαϊκο πολιτισμο, κυριαρχοσε  homo asceticus,  σκητής,  μοναχός,  λιτοδίαιτος κα λιγαρκής, πο ποτελε τννθρώπινο τύπο το ρθοδόξου πολιτισμο.
 σχατολογικ προοπτικ πίσης διαφοροποιε τος δύο πολιτισμούς. Θ ναφέρω χαρακτηριστικς σκέψεις το Μεγάλου Βασιλείου κα το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου, που φαίνεται τι  ρθόδοξη κκλησία μέχρι σήμερα,  ρθόδοξη νατολή, βλέπει τν παροσα ζω σχατολογικά, ζ μ τν πίστη τι δεμαστε πάροικοι κα παρεπίδημοι, τι «τ πολίτευμα μν ν ορανος πάρχει». Σκοπός μας δν εναι ν ργανώσουμε γκόσμια κράτη, ν κκοσμικεύσουμε τν κκλησία, πως κανε  Δύση μ τν Παπισμ κα τν Προτεσταντισμό, ν ποκτήσουμε νέσεις κα ξιώματα, λλ ν προετοιμασθομε γι τν λλη ζωή. Παραθέτω να χαρακτηριστικ κομμάτι π τν λόγο το Μ. Βασιλείου Πρς τος νέουςπου λέγει τι  Χριστιανς ατ πο χουν σχέση μ τν λλη ζω κα δν βοηθον στν κατάκτησή της, πως εναι  πλοτος,  καταγωγή,  σωματικ δύναμη, ο τιμς τν νθρώπων, τ θεωρε περιττ κα χρηστα, ατδηλαδ πο λοι σήμερα, σοι ζομε στς χρες τς μερικς, τς Ερώπης κα μερικς τς νατολς, τ θεωρομε ς ξιοζήλευτα γαθά· «μες,  παδες, οδν εναι χρμα παντάπασι τν νθρώπινον βίον τοτον πολαμβάνομεν, οτε γαθν τί νομίζομεν λως, οτ’ νομάζομεν,  τν συντέλειαν μν χρι τούτου παρέχεται. Οκουν προγόνων περηφάνειαν, οκ σχν σώματος, ο κάλλος, ο μέγεθος, ο τς παρ πάντων νθρώπων τιμάς, ο βασιλείαν ατήν, οχ ,τι ν εποι τις τν νθρωπίνων μέγα, λλ οδ εχς ξιον κρίνομεν,  τος χοντας ποβλέπομεν, λλ’ π μακρότερον προΐμεν τας λπίσι κα πρς τέρου βίου παρασκευν παντα πράττομεν.  μν ον ν συντελ πρς τοτο μν, γαπν φαμεν, τ δ’ οκ ξικνούμενα πρς κενον ς οδενς ξια παρορν»[2]. Τ δια περίπου λέγει καί  γιος ωάννης  Χρυσόστομος· «Τί δεδοίκαμεν επ μοι τν θάνατον; μο τ ζν Χριστς κα τ ποθανεν κέρδος. λλ’ ξορίαν, επέ μοι; Το Κυρίου  γ κα τ πλήρωμα ατς. λλ χρημάτων δήμευσιν; Οδν εσηνέγκαμεν ες τν κόσμον, δλον τι οδν ξενεγκεν δυνάμεθα. Κα τ φοβερώτερα το κόσμου μο εκαταφρόνητα κα τ χρηστ καταγέλαστα. Ο πενίαν δέδοικα, ο πλοτον πιθυμ, ο θάνατον φοβομαι, ο ζσαι εχομαι, ε μ δι τνμετέραν προκοπήν… Χριστς μετ μο καί τίνα φοβηθήσομαι»[3].
Ατ  σχατολογικ ντιμετώπιση τς ζως χει τν καθαρότερη φαρμογή της στν μοναχικ βίο, στ μοναστήρια, που ο μοναχο προσπαθον ν ζήσουν π τώρα ς γγελοι τ ζω τν σχάτων, προγεύονται κα προλαμβάνουν τ σχατα. λλ κα ξω π τ μοναστήρια ατ  σχατολογικ θεώρηση, ποδέσμευση π τ λικ κα  φοβία μπροστ στν θάνατο, χουν ποτυπωθε ς γνωρίσματα το πολιτισμο τς Ρωμηοσύνης πο σιγ-σιγ τν γκαταλείπουμε. πρχε τ ρωμαίϊκο φιλότιμο· προκειμένου ν κρατήσει  Ρωμης τν ξιοπρέπειά του, τν τιμή του, δν λογαρίαζε τι θ χάσει τς νέσεις κα τγαθά του, δν φοβόταν, πως  Διγενς κρίτας, ν συναντήσει τν θάνατο κα ν μονομαχήσει· ατ σαν γνωρίσματα «το Ρωμαϊκο φύλου, το εγενος ρχθεν, το καρτερικο, το νδρικωτάτου, κα δι πόνων κα καρτερίας κα τς ες τν ρχν πακος χρι κα θανάτων μυρίων τς οκουμένης σχεδνπάσης ρξαντος», πως λέγει  γιος Συμεν Θεσσαλονίκης[4].
να λλο στοιχεο πο διαφοροποιε τος δύο πολιτισμος εναι  ταπείνωση. Μέσα π τ κείμενα το Γένους μας βγαίνει πράγματι τι  δυτικς πολιτισμς εναι νας πηρμένος, νας γωϊστικς πολιτισμός, χωρς ταπείνωση, πο βλέπει κα ξιολογε περιφρονητικ τος λλους πολιτισμούς. δη νωρς  Μ. Βασίλειος κα  γιος Γρηγόριος  Θεολόγος διεπίστωσαν τν παρση κα τ φυσίωση τν Δυτικν. ντίθετα  πολιτισμς τς νατολς εναι πολιτισμς τς ταπείνωσης, το σταυρο, τς συγκατάβασης. Θ παραθέσω γι τν περίοδο τς Τουρκοκρατίας να συγκινητικ κείμενο, γραμμένο π τν πολύπαθο καμαρτυρικ πατριάρχη Κύριλλο Λούκαρι,  ποος παντ στος Δυτικος πο κατηγοροσαν τος πόδουλους ρθοδόξους πς εναι γράμματοι κα πολίτιστοι: «σον πς δν χομεν σοφίαν κα μαθήματα, λήθεια εναι. μ ς μετρήσουν δύο πράγματα ο Λατνοι· πρτον τι τν καιρν τν παλαιόν, σον  σοφίαπολιτεύετο ες τν λλάδα, τος Λατίνους ο λληνες εχον δι βαρβάρους· κα τώρα ν βαρβαρώθημεν μες κα κενοι σοφίσθηκαν, παράδοξον δν εναι·  πτωχεία κα  φαίρεσις τς βασιλείας, μς τ καμαν. Δεύτερον ς λογιάσουν τι, ν δν χομεν σοφίαν ξωτέραν, χομεν Χάριτι Χριστο σοφία σωτέραν κα πνευματικήν,  ποία στολίζει τν ρθόδοξόν μας πίστιν, κα ες τοτο πάντοτε μεσθεν νώτεροι π τος Λατίνους, ες τος κόπους, ες τς σκληραγωγίας, κα ν σηκώνωμεν τν σταυρόν μας κα ν χύνωμεν τ αμα μας δι τν πίστιν κα τν γάπην πρς τν Κύριον μν ησον Χριστόν. Ἐὰν εχε βασιλεύσει Τορκος ες τν Φραγκίαν δέκα χρόνους, Χριστιανος κε δν ερισκες. Κα ες τν λλάδα τώρα διακοσίους χρόνους ερίσκεται κα κακοπαθοσιν ο νθρωποι κα βασανίζονται δι ν στέκουν ες τν πίστιν τους κα λάμπει  πίστις το Χριστο κα τ μυστήριον τς εσεβείας, κα σες μο λέγετε τι δν χομεν σοφίαν; Τν σοφίαν σου δν θέλω μπρς ες τν σταυρν το Χριστο. Κάλλιον το ν χει τινς κα τ δύο. Δν τ ρνομαι. Πλν π τ δύο, τν σταυρν το Χριστο προτιμ»[5].
Κα τέλος να πέμπτο χαρακτηριστικό, μολονότι μπορε κανες ν παριθμήσει περισσότερα, εναι  πιστία,  θεΐα,  ποία διαίτερα π τν ποχ το Διαφωτισμοπ τν ποχ το Βολταίρου χει κατασυντρίψει κα διαλύσει τν πολιτισμ τς Δύσεως. Χάθηκε  παφ μ τν οράνιο κόσμο, μ τν Χριστό, μτν κκλησία. Χάθηκαν κα ξαφανίσθηκαν ο ρετές.  Βολταρος παθιασμένος φώναζε: «Τσαλαπατστε, γκρεμίστε τν κκλησίαν».  σκοτεινς ατς Διαφωτισμς τς πιστίας κα θεΐας δημιούργησε τ Γαλλικ πανάσταση,  ποία π τέλους, μετ π διακόσια χρόνια, ρχισε ν μελετται κριτικ κα νδιαπιστώνεται τι  πολυδιαφημισθεσα πανάσταση προκάλεσε το κόσμου τ προβλήματα· γκρέμισε ναν λόκληρο πνευματικ κόσμο κα στ νομα τς λευθερίας κα τς δημοκρατίας ξέθρεψε τν ναρχία, τν χαλίνωτη λευθερία, τν λλειψη σεβασμο στν πειθαρχία, τν νομιμότητα, τν τάξη. σβησε πίστη στν αώνιο κόσμο, πο μς ποκάλυψε  Θεός, κα ο ρετς πο πηγάζουν π’ ατόν,  λπίδα,  γάπη,  φόβος το Θεο. Στν πιστία ατ συνετέλεσαν κατ τν Κόντογλου, πολλο διανοούμενοι τς Δύσεως «δαιμονόψυχοι, λεεινο νθρωποι, πο μισήσανε τν Θεό, πως  Βολταρος,  Νίτσε,  Φρόϋντ, Σάρτρ»[6].
πίλογος
Ατ λοιπν εναι λίγα μόνο χαρακτηριστικά, π τ ποα φαίνεται τι  ερωπαϊκς πολιτισμς διαφέρει πολ π τν λληνισμ κα τν ρθοδοξία, πργμα πο δν χουμε συνειδητοποιήσει ο λληνες. Ο περισσότεροι νομίζουμε τι δν πάρχει διαφορ νάμεσα στος δύο πολιτισμούς, τι λοι πολιτιστικ εμαστε Ερωπαοι. Μόνον σοι κολουθον τν παράδοση τν Πατέρων τς κκλησίας, τν Τριν εραρχν, το μεγάλου Φωτίου, το γίου Γρηγορίου το Παλαμ, το γίου Μάρκου το Εγενικο, το Γενναδίου Σχολαρίου, το Κυρίλλου Λούκαρι, τν γίων της Τουρκοκρατίας, τν Κολλυβάδων, το Παπαδιαμάντη, τοΚόντογλου, βλέπουν τι νάμεσα στος δύο πολιτισμος «χάσμα μέγα στήρικται».
ντιλαμβάνεστε λοιπν πο ερίσκεται τ σημερινό μας χρέος. Χρειάζεται ν ργανωθε πνευματικ σταυροφορία γι ν παρουσιασθον ατ στν λαό μας. Γι ν φανε τι πάρχει κίνδυνος πνευματικός, στω κα ν πιτύχουμε τ οκονομικ κα πολιτικ νταλλάγματα πο διαρκς μς προβάλλουν ο ερωπαϊστς πολιτικοί μας, πρώϊμοι κα ψιμοι. Μπήκαμε κα μες λοι στ πολιτικ παιχνίδι κα κομε συχν κα παναλαμβάνουμε τι μ τν νταξή μας στν Ερώπη ξασφαλίζουμε τ δημοκρατία, τν πολιτικ σταθερότητα. Κανες σφαλς δν μφιβάλλει τι πάρχουν ατ τ πλεονεκτήματα. Σκεφθήκαμε μως τ τίμημα; Σκεφθήκαμε τι σ παρόμοιες περιπτώσεις ο Πατέρες μας, πο ποτελον τος κφραστς το ρθοδόξου πολιτισμο κα πο τος τιμομε ς γίους, τάχθηκαν ναντίον τς Ερώπης, ναντίον τς νώσεως, τοιμοι ν ντιμετωπίσουν τς συνέπειες, κόμη κα τν πολιτικ ποδούλωση στος Τούρκους; Τ θνη δν χάνονται, ταν πολέσουν τν κρατική τους πόσταση, λλ ταν χάσουν τν πολιτισμό, τν ψυχή τους. ν λοιπν τσι χουν τ πράγματα, τ καθκον τς παγρυπνήσεως περνάει ες λους μας, γονες κα κπαιδευτικούς.  διάβρωση χει προχωρήσει πολύ, διαρκς τ πνευματικ κάστρα πέφτουν τ να μετ τλλο.  πολιτικ κα οκονομικ νοποίησή μας μ τν Ερώπη εναι πλέον γεγονός. Δν μπορομε ν γυρίσουμε πίσω. Πολλο ασιοδοξον τι  λληνισμς κα  ρθοδοξία θ πιτύχουν κα πάλιν ,τι πέτυχαν π Ρωμαιοκρατίας κα Τουρκοκρατίας, θ ποτελέσουν τν ζύμη  τ λας πο θ νοστιμίσει τν ερωπαϊκ πολιτισμό. Διατηρε μως τ λας τς ρθοδοξίας τ δύναμή του; Κα «ἐὰν τ λας μωρανθν τίνι λισθήσεται;». δη πάρχουν νδείξεις τι ο Ερωπαοι δν πολογίζουν ς κομμάτι, κα μάλιστα τ πι ξιόλογό της ερωπαϊκς στορίας. Κυριαρχε κόμη κα  ρχαία λλάδα, πως φάνηκε στ γνωστβιβλίο τς ερωπαϊκς στορίας πο κυκλοφόρησε κα πρόκειτο ν διδαχθε στ σχολεα, κα σ κάθε περίπτωση  ρθοδοξία, πο ποτελε γκάθι γι τν σχυρ κόμη παπισμό,  ποος μ τος διπλωμάτες κα πολιτικος πο πηρεάζει, τν ξωθε στ περιθώριο τν ερωπαϊκν ξελίξεων. Πς λοιπνποστηρίζουν ο ερωπαϊσταί μας τι δεύοντας πρς τν Ερώπη δεύουμε πρς τν αυτό μας, ν σίγουρα παίρνουμε τν δρόμο τς πολιτιστικς μας διάβρωσης κα φομοίωσης; Μόνον ν μείνουμε στν ρθοδοξία, στν πίστη τν πατέρων μας, δν θ ξεχάσουμε κα δν θ χάσουμε τος αυτούς μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου