ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Πέμπτη 5 Μαρτίου 2015

ΑΠΑΝΤΕΣ ΧΡΗΖΟΜΕΝ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ*


Αναρτήθηκε: 22/02/2015
ΜΕΤΑΝΟΙΑ
ΣεβασμιώτατοςΜητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνίας κ. Κοσμάς

«μες Χριστιανοί μου, δίκαιοι  μαρτωλοί εμεθα; νίσως καί εμεθα δίκαιοι, καλότυχοι καί τρισμακάριοι. Ε δέ καί εμεθα μαρτωλοί, τώρα εναι καιρός νά μετανοήσωμεν, νά παύσωμεν πό τά κακά καί νά κάμνωμεν τά καλά, διότι κόλασις μς καρτερε.
Πότε θά μετανοήσωμεν; χι αριον  μεθαύριον, λλά σήμερον, διότι ως αριον, δέν ξεύρομεν τί θά πάθωμεν».

Ατά τά πατρικά, τά προτρεπτικά, τά γιασμένα λόγια περιλαμβάνονται στήν πρώτη διδαχή το μεγάλου μας γίου Κοσμ το Ατωλο, το κήρυκος τς μετανοίας.
κενος πού φησε τήν προσωπική του συχία, τήν σκησί του καί τήν γαπημένη του ρημο, πού προτιμοσε νά χαθ γιά νά σωθον ο δελφοί του, καλε λους νά μετανοήσουν.
γιασμένος, καθαρός στή ζωή, γγελος πίγειος, γνωρίζει σάν πνευματέμφορος πατέρας, τί εναι μαρτία, τί εναι μετάνοια, πο δηγεται  ψυχή ταν κλείσει  νθρωπος τά μάτια καί φύγει μετανόητος πό τόν πρόσκαιρο καί μάταιο ατό κόσμο, λλά καί πς λευθερώνεται, σώζεται, γιάζεται, ταν, ελικρινά καί συνειδητά, μετανοήσει…
Ατή τήν νάγκη τς μετανοίας, λων τν νθρώπων, ς πιτραπ νά σχολιάσουμε μέ πλές σκέψεις:
 μετάνοια, προϋποθέτει τήν παρουσία, τήν παρξι, τήν διάπραξι τς μαρτίας.  μετάνοια πιδιώκεται καί βιώνεται πό τόν χριστιανό, μέ νύστακτη πιμέλεια, γιά νά λευθερωθ  νθρωπος πό τήν θανατηφόρο μαρτία. νθρωπος,  χριστιανός πού ζε μέσα στήν μαρτία, εναι κτός αυτο. Γιά νά μετανοήση, πρέπει νά λθη ες αυτόν, στά λογικά του.
Σ’ λόκληρη τήν πατερική παράδοσι, τονίζεται, τι  μετάνοια δέν ξαντλεται σέ ρισμένες ντικειμενικές βελτιώσεις τς συμπεριφορς, οτε σέ τύπους καί σχήματα ξωτερικά, λλά ναφέρεται σέ μιά βαθύτερη καί καθολικώτερη λλαγή το νθρώπου.
Δέν εναι μιά παροδική συντριβή πό τή συναίσθησι διαπράξεως κάποιας μαρτίας, λλά μιά μόνιμη πνευματική κατάστασι, πού σημαίνει σταθερή κατεύθυνσι το νθρώπου πρός τό Θεό, καί συνεχή διάθεσι γιά νόρθωσι, θεραπεία καίνάληψι το πνευματικο γνα.
Μετάνοια εναι τό νέο φρόνημα,  νέα σωστή πνευματική κατεύθυνσι, πού πρέπει νά συνοδεύη τόν νθρωπο, μέχρι τή στιγμή το θανάτου.
Μετάνοια εναι,  δυναμική μετάβασι πό τήν παρά φύσι κατάστασι τν παθν καί τς μαρτίας, στήν περιοχή τς ρετς καί το κατά φύσιν, εναι  τελεία ποστροφή τς μαρτίας καί  πορεία πιστροφς στό Θεό.
 συναίσθηση τς μαρτωλότητος, εναι τό ξεκίνημα γιά τήν νακάλυψι τς κάθε μαρτίας, τήν ληθινή μετάνοια, τήν ελικριν ξομολόγησι καί τήν πάλειψι τν μαρτιν μας.
Χρειάζεται μως νά συνειδητοποιήση  δηγούμενος στήν μετάνοια, τό φοβερό, τό καταστρεπτικό, τό θανατηφόρο τς μαρτίας, καί νά θελήση νά τήν ποτινάξη χωρίς πιφυλάξεις.
Τί εναι μαρτία;
«μαρτία στίν νομία» (’ ωάννου 3, 4) μς λέει τό Πανάγιο Πνεμα διά το Εαγγελιστο ωάννου.
μαρτία εναι, παράβασις το Θείου Νόμου.
 Θεός μας νομοθέτησε τόν νόμον Του, χι γιά τή ξυπηρέτησι τν δικν Του συμφερόντων, οτε γιά τή δόξα Του καί τήν γιωσύνη Του, διότι εναι νενδεής.
Τόν νόμον Του τόν νομοθέτησε, γιά τό δικό μας ψυχικό συμφέρον, πό γάπη καί εσπλαχνία κινούμενος.
ποιος μαρτάνει, παραβαίνει τόν θεο νόμο καί γίνεται παραβάτης καί νοχος ναντι το Θεο, δέν ναγνωρίζει Κύριό του τόν Θεό, λλά τόν διάβολο.  π. Παλος, νομάζει τό προπατορικό μάρτημα «πάτη το διαβόλου».
Κατά τούς θεοφόρους Πατέρας  διάβολος εναι  ρχηγός καί πρωταίτιος τς μαρτίας, καί  νθρωπος συναίτιος.
Ο πρωτόπλαστοι μποροσαν νά πιλέξουν, ετε νά ζον κοντά στόν Θεό, ετε νά πομακρυνθον πό Ατόν.
 δάμ πέλεξε τό δεύτερο. Παρήκουσε τόν Δημιουργό, καί ντάλλαξε τήν φιλία το Θεο, μέ τήν ποδούλωσι στόν διάβολο. Καί πεκόμισε μέ τήν μαρτία του, τίς γνωστές συνέπειες ο ποες πλώθηκαν σέ λο τόν κόσμο.
Τό διο κανε καί  πιστρέψας βέβαια, σωτος υός.
 σωτος πομακρύνθηκε πό τήν γάπη, τή σκέπη, πό τήν φροντίδα, πό τήν γκάλη το πατέρα, πορεύθηκε «ες χώραν μακράν». Καί κε ζησε πάλι τίς φοβερές συνέπειες τς μαρτίας του.
 πόστολος ωάννης μς γνωρίζει τι: « ποιν τήν μαρτίαν κ το διαβόλου στίν» (Α’ ωάν. γ’).
πό κάθε νθρωπο φείλει νά γίνη συνείδηση, τι  μαρτία εναι θέλημα καί πιδίωξη το διαβόλου καί φέρει στόν νθρωπο τήν ποξένωσι καί τόν χωρισμό πό τόν Θεό. Εναι πνευματική θανατηφόρος σθένεια το νθρώπου. Εναιξοδος το νθρώπου πό τό κατά φύσιν, καί κίνησίς του, πρός τό παρά φύσιν.
Νοιώθει ατή τήν σθένεια  προφήτης Δαυίδ καί φωνάζει πρός τόν μέγα ατρόν: «ασαι τήν ψυχήν μου τι μαρτόν σοι» διος  Χριστός μας νομάζει τήν μαρτία σθένεια. «Ο χρείαν χουσιν ο γιαίνοντες ατρολλά οκακς χοντες» (Λουκ. ε΄, 31).
Ατή  σθένεια τήν ποία φέρει στόν νθρωπο  διάβολος, δέν μς φήνει νά γευώμαστε τά γαθά το Θεο μας. Ατός πού μαρτάνει σκοτίζεται, χάνει τήν πνευματική διαύγεια, δέν μπορε νά γνωρίση, νά νοιώσει, νά δ τό Θεό,ποστερεται τή χάρι το Θεο Πατρός, ποκόπτεται πό τήν κκλησία το Χριστοπό τήν ελογία της, πό τά χαριτόβρυτα γιαστικά, πό τά σωστικά μυστήρια, πό τό φωτισμό το Θεο, καί πορεύεται ες «χώραν ξένην» πό τήν παρουσία το Θεο. Γιά παράδειγμα, φο  σωτος διεσκόρπισε τίς θεες δωρεές μέ τήν ποστασία του, ζησε τόν λιμό τόν σχυρό, μέ τήν «παντελ σπάνιν τν τήν ψυχήν συγκρατούντων πνευματικν βρωμάτων», πως λέει  γιος Μάξιμος  μολογητής «ρξατο στερεσθαι  σωτος» (Λουκ. ιγ΄, 14).
πως  σθενής σωματικς δέν μπορε νά πολαύσ λα τά λικά γαθά το Θεοτσι  ψυχικά σθενής,  ν μαρτί παραμένων, δέν μπορε νά χορτάσ τά πνευματικά γαθά, νοιώθει κενός – ρημος, γιατί μόνο  Θεός, πως λέει γιος Γρηγόριος  Παλαμς, φέρει χορτασμό στόν νθρωπο.
Ο νθρωποι σήμερα, χουν λα τά γαθά τς γς. Τά χαίρονται; Τά πολαμβάνουν μέ πηγαία χαρά, ερήνη, ετυχία;
Μέ πολλή γωνία, ταραχή καί βεβαιότητα ζον, δέν μπορον νά χαρον τό πλήρωμα τς χαρς καί τς ερήνης, γιατί  μαρτία δέν φήνει νά κατοικήσει στήν καρδιά  ερηνοποιός Χριστός. Καί ατά τά λικά γαθά δέν τά χαίρονταιπως θά πιθυμοσαν. Γιατί ζον, μαρτάνοντες, μέσα σέ διαρκ σύγχυσι.
 μαρτία πό τή φύσι της εναι γεννήτρια τς συγχύσεως καί τς ταραχς.
Δέν τό μολογε  προφήτης; «ν μοί ταράχθη  καρδία μου».
«Γιά τούς μαρτωλούς νθρώπους, δέν πάρχει ποτέ γαλήνη… λλά νοιώθουν ταραχή μεγαλύτερη πό ποιοδή-ποτε πέλαγος…», λέει  . Χρυσόστομος καί συνεχίζει: «σοι μαρτάνουν καί δέν μετανοον, συζον μέ τό διαρκφόβο».
Καί  γ. Νικόδημος  γιορείτης γράφει: «άν σύ ζητς νά χης ερήνην μέ τήν μαρτίαν καί μέ τούς χθρούς το Θεο δαίμονας, ξευρε τι  συνείδησίς σου, δέν θέλει παύση πό τό νά σέ πολεμ».
Μόνον  Χριστός, μπορε, νά προσφέρ

Η φωτογραφία προφίλ του χρήστη ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΜΟΥΝΤΖΟΥΡΗΣ
smountzouris@gmail.com   " 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου