ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014

ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΒΛΑΧΟΙ … ΡΟΥΜΑΝΟΙ; (Ἀπάντηση στὸν Πρόεδρο τῆς Ρουμανίας Τ. Baϊsescu)

Ίσως σε ενδιαφέρει.Ο Μιχ.Τρίτος το γράφει.

Αναρτήθηκε: 06/10/2014

βλαχοι565Μιχαήλ Γ. Τρίτου
Κοσμήτορος τς Θεολογικς Σχολς ΑΠΘ
Ο ραγδαες κοινωνικοπολιτικς ξελίξεις κα θνικιστικς κρήξεις, ο ποες παρατηρονται τ τελευταα χρόνια στ Βαλκάνια, φεραν στν πικαιρότητα κα τ θέμα τν Βλάχων τς Βαλκανικς. να θέμα πο πυροδοτεται ντεχνα π γνωστος προπαγανδιστικος κύκλους τς Ρουμανίας κα τν Σκοπίων.
παράδεκτες σαν ο πρόσφατες δηλώσεις το Προέδρου τς Ρουμανίας Traian Baϊsescu, πο ταυτίζει τος Βλάχους τς Βαλτικς μ τν ρουμανικ διασπορά. Στ θέμα ατ εμαστεποχρεωμένοι ν δώσουμε τν πρέπουσα πάντηση.

Γι τν πιστημονικ ρευνα τ θέμα εναι λελυμένο. Ο Βλάχοι εναι ατόχθονες λληνες κλατινισμένοι. Εναι ο λατινόφωνοι πήκοοι τς λλοτε πέραντης ρωμαϊκς ατοκρατορίας.νομάζονται συνήθως κα ρωμονοι. (ρωμονος, π τ προθετικ α κα τ λατινικ romanus, σημαίνει τν πήκοο το ρωμαϊκο κράτους, τν ρωμάνον, ρωμαον, ρωμιόν). Ο Βλάχοι ατοαποκαλούμενοι Armani δν κάνουν τίποτε λλο π τ ν ατοαποκαλονται ρωμηοί στ γλσσα τους. Ατς  ρος δν χει καμία σχέση μ τ Ρουμονοι  Ρωμάνοι, πο εναι τθνικ νομα τν σημερινν ρουμάνων, γιατ ατ τ νομα μόλις πρν π κατ χρόνια τ πέκτησαν ο γείτονές μας, ταν κέρδισαν τν θνική τους νεξαρτησία.
ντίθετα, τ Armani τν Βλάχων, προϋπρχε π τότε πο ναγνωρίστηκαν ς ρωμαοι πολτες λοι ο πήκοοι τς Ρωμαϊκς Ατοκρατορίας.
 ποψη τν Ρουμάνων τι ο Βλάχοι κατέβηκαν στν Μακεδονία, πειρο κα Θεσσαλία π τν πέρα το Δουνάβεως Δακία εναι παράδεκτη γι τος ξς λόγους:
1.  ρωμαϊκ κατάκτηση στν πειρο προηγήθηκε κατ 300 χρόνια κείνης τς Δακίας.
2.  φημολογούμενη κάθοδος π τν Δακία στερεται στορικν ρεισμάτων.  σχετικ ναφορ τς ρουμανικς προπαγάνδας στος βυζαντινος χρονογράφους Κεκαυμένο καΧαλκοκονδύλη εναι παρωχημένη κα χει νατραπελλωστε δν χουμε στ ρχαα, βυζαντιν κα νεώτερα κείμενα στορικς πληροφορίες γι μαζικ μετακίνηση κα γκατάσταση νς τόσον πολυπληθος στοιχείου. ν συνέβαινε κάτι τέτοιο, σίγουρα θ μνημονευόταν, πως συνέβη μ λλα νάλογα φαινόμενα μ μικρότερες μάδες νθρώπων.
 S.Dragomir ναφέρει τι οτε ο στορικς πηγές, πο ναφέρονται στ βουλγαρικ δαφος, οτε κενες στ Σερβία δν μς χουν διασώσει κάποια στορικ μαρτυρία γι μετακινήσεις ρουμανικο πληθυσμο. Δν πρέπει ν ξεχνομε τι ο Ρωμαοι δν θ πέτρεπαν ποτ σ νυπότακτους χθρος ν γκατασταθον στν καρδι τς Βαλκανικς ντ ν τος πωθήσουν πέραν το Δουνάβεως.
 λλη ποψη τι ο Βλάχοι κδιώχθηκαν π τος Σλάβους κα κατέβηκαν στς ροσειρς τς Πίνδου, το Βερμίου κα Βαρνοντος δν εσταθε, γιατ ο βλαχικο ρεινο οκισμοπροϋπρχαν τς γκαταστάσεως τν Σλάβων στ Βαλκάνια.
3.  Μακεδονία δωσε τν πέμπτη –κα χι μόνο- λεγενα,  ποία νώνοντας τ λόγχη της μ κενες τν ρωμαϊκν λεγεώνων κπόρθησε τ βασίλειο τν σκληροτράχηλων Δακν. Τγεγονς ατ καθιστ πίθανη τν ποψη τι ο νεοκατακτημένοι Γετοδάκες μαθαν στος Μακεδόνες, παλιος πηκόους κα στρατιτες τν Ρωμαίων, τ γλσσα τν τελευταίων.
4. Εγλωττη εναι  πληροφορία το ωάννου Λυδο, βυζαντινο χρονογράφου το στ’ α.,  ποος βεβαιώνει τι στ χρόνια του ο περισσότεροι κάτοικοι τς Βαλκανικς εναι λληνες καμιλον τ γλσσα τν ταλν, δηλαδ τ λατινική. Τ σχετικ χωρίο το ωάννου Λυδο χει ς ξς: «Νόμος ρχαος ν πάντα μν τ πωσον πραττόμενα παρ τος πάρχοις, τάχα δκα τας λλαις τν ρχν, τος ταλν κφωνεσθαι ρήμασιν… τ δ περ τν Ερώπην (δηλ. χερσόνησο το Αμου) πραττόμενα πάντα τν ρχαιότητα διεφύλαξεν ξ νάγκης, δι τ τος ατς οκήτορας, καίπερ λληνας κ το πλείονος ντας, τ τν ταλν φθέγγεσθαι φων, κα μάλιστα τος δημοσιεύοντας». Τ χωρίο ατό, πέραν τς γλωσσικς, τι δηλαδ ο λληνεςμιλον λατινικά, νέχει κα θνολογικ σημασία, γιατ ποδεικνύει τόσο τν πληθυσμιακ περοχ το λληνισμο στ χρο τς Χερσονήσου το Αμου σο κα τν λατινοφωνία λλήνων.
5. Ο ρευνες το νθρωπολόγου ρη Πουλιανο στν λληνικ χρο κα το Ρώσσου Μ.Β.Σεργκέβσκι στν περιοχ το Δουνάβεως πέδειξαν τι ο Βλάχοι το λληνικο χώρου εναι ατόχθονες κα δν χουν καμία μοιότητα μ τος νθρώπους το Δούναβη κα το Αμου.
6.  προσπάθεια ν ποδειχθ τι ο Βλάχοι τς Μακεδονίας, πείρου κα Θεσσαλίας, ρθαν π τ Δακία εναι λογικ κατανόητη κα πρακτικ σύμφορη. Οτε λογικ οτε ελογο εναι νπαραδεχθον τι ο Ρουμάνοι φησαν τς πλούσιες κα εφορες πεδιάδες τς Δακίας κα λθαν ν ποικίσουν τς γονες κα πετρώδεις περιοχς τν μακεδονικν κα πειρωτικν ρέων.πως παρατηρε  καθηγητς γαπητς Τσοπανάκης «δν ξεσηκώνεται κανες π τν ελογία τς Ρουμανίας γι ν τυραννιέται στ κατσάβραχα τς Πίνδου κα το Βοΐου». λλωστε,σχέτως το βαθμο γλωσσικς συγγένειας τν Βλάχων κα τν Ρουμάνων,  διαφορετικ οκονομικ κα κοινωνική τους ξέλιξη γι δώδεκα περίπου αἰῶνες διαφοροποίησε τς δύο μάδεςριστικά.
 διασπορ τν Βλάχων σ λη σχεδν τ Βαλκανική, λλ κα τν Ερώπη, παρατηρεται μ τν ναρξη τς κυριαρχίας τν θωμανν στ Βαλκανική. Ενοήθηκε π τν πίδοσή τους σρισμένα προσοδοφόρα παγγέλματα. Ο Βλάχοι διαπρέπουν ς μποροι, τραπεζίτες, φοπλιστές, πιστήμονες, κυρίως ατροί, ς νθρωποι τν τεχνν κα τν γραμμάτων. ντάσσεται διασπορ ατ στ γενικ πλάνο τς λληνιστικς διασπορς,  ποία κατ τν ιζ’ αἰῶνα λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις.
Χαρακτηριστικ εναι  δήλωση το καθηγητο το Πανεπιστημίου το Βελιγραδίου Dusan Popovic: «ναμφισβήτητα ο ρμάνιοι (βλάχοι) ασθάνονται λληνες κα ταν πράγματι ο φορες τς γλώσσας, το τρόπου ζως, το πνεύματος τν λλήνων, στν δυτικ κόσμο κα στς χρες μας».
Στ διο μκος κύματος κινεται κα  καθηγητής το Πανεπιστημίου ωάννης Παπαδριανός,  ποος ρευνντας τν χρο τς νοτιοσλαβίας συμπεραίνει: «νεξάρτητα π τ γλσσα πομιλοσαν, ο Κουτσόβλαχοι πόδημοι δειξαν μ τς πράξεις τι  θνική τους συνείδηση ταν λληνικ κα μάλιστα ντονη. τσι τος βλέπουμε ν περηφανεύωνται γι τν λληνική τους καταγωγή, ν ναφέρωνται συχν στ νδοξο λληνικ παρελθν κα ν μνημονεύουν τ μεγάλα νόματα τς ρχαίας λλάδας (μηρο, ριστοτέλη, Θερμοπύλες κ.α.) κα τν Πατέρων τςκκλησίας (ωάννη Χρυσόστομο, Γρηγόριο Ναζιανζηνό κ.α.). πίσης, βοηθον ποικιλότροπα τος γνες πο διεξγαν ο λληνες γι ν πελευθερωθον π τν τουρκικ ζυγ καπαρακολουθον μ ζωηρ νδιαφέρον καθετ πο συμβαίνει στν λλάδα».
Τ συμπέρασμα πο βγαίνει εναι τι κάθε ναφορ στος Βλάχους τν Βαλκανίων σημαίνει τος Βλαχόφωνους λληνες, ο ποοι, κυρίως μετ τν καταστροφ τς Μοσχοπόλεως τ 1769, κατακλύζουν τ Βαλκάνια, που δημιουργον μικρος κα μεγάλους βλαχικος οκισμούς.  στορία τν βλάχικων πληθυσμν ποτελε σημαντικ κεφάλαιο τς βαλκανικς διαστάσεως τς Ρωμιοσύνης. λοι λλωστε ο Βλάχοι πο κατοικον σήμερα στν λβανία, τ Σκόπια, τ Σερβία, τ Βουλγαρία κα τ Ρουμανία (κυρίως στν περιοχ τς Δοβρουτσς) διατηρον τσυνείδηση τι προέρχονται π τν λλάδα.
πειδ μως «α μέραι πονηρα εσιν» (φεσ. ε’ 16), παιτεται κα στ θέμα ατ τοιμότητα, γρήγορση, περίσκεψη κα γνώση. Σ καμία περίπτωση δν πρέπει ν συμβ μ τ βλαχικ ,τι συνέβη μ τ Μακεδονικό.  περα το παρελθόντος πέδειξε τι ποτ δν πρέπει ν ποτιμομε τ θνικά μας προβλήματα, στω κα ν εναι μικρά. Γιατί, πως λεγε  είμνηστος Εάγγελος βέρωφ Τοσίτσας, τ μικρ ζητήματα γίνονται μεγάλα, πειδή, ταν εναι μικρά, δν τος δίδουμε τν πρέπουσα σημασία.



smountzouris
@gmail.com    "
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου